نفت / شناسه خبر: 11993 / تاریخ انتشار : 1395/7/25 15:22
|
رمزگشایی از پشت پرده تغییر مدیریتی جدید نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش چرا برکنارشد؟

در حالی روز گذشته خبری با این موضوع که شرکت ملی نفتکش از طرف دادگاهی در اتحادیه اروپا وارد تحریم بسیار سنگینی شده منتشر شد که امروز خبر از برکناری مدیرعامل این شرکت و انتصاب فردی دیگر به گوش می‌رسد.

نفت امروز / در این خبر که مشخص نیست دقیقا چه دادگاهی در اروپا شرکت ملی نفتکش ایران را که اولین شرکت بزرگ نفتکش در دنیا محسوب می‌شود را تحریم کرده است درنهایت بر انتشار  ۲۷ صفحه ای این لایحه تاکید شده است. اما متنی از این لایحه حداقل طی ۲۴ ساعت گذشته در هیچ یک از رسانه ها منتشر نشده و تنها نتیجه این خبر برکناری مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و جایگزینی شخص دیگری به جای وی بوده است.

 
بنابراین به نظر می‌رسد انتشار خبر تحریم نفتکش ایران توسط دادگاهی گمنام در اروپا و در عین حال برکناری مدیرعامل این شرکت آن‌هم ظرف ۲۴ ساعت پس از انتشار این خبر، دلایلی دارد که باید دید مسئولان چه پاسخی برای آن خواهند داشت؟
 
شرکت ملی نفتکش طی سالهای گذشته کمترین حواشی در رسانه ها را به خود اختصاص داده است . با این حال این روزها حاشیه ها حول و محور این شرکت می‌گذرد.
 
اخیرا به گفته مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش چند شرکت اروپایی اقدام به اجاره نفتکش‌‌ های ایران کرده‌اند. با این حال خبر منتشر شده در خصوص تحریم سنگین نفتکش های ایرانی حکایت از این نکته دارد که شرکت ملی نفتکش از طرف دادگاهی در اتحادیه اروپا وارد تحریم بسیار سنگینی شده است.
 
بر اساس این حکم که در یک لایحه ۲۷ صفحه‌ای به شرکت ملی نفتکش ابلاغ شده است، هیچ دادگاهی در اتحادیه اروپا حق فسخ این حکم را تا ۳۰ سال آینده ندارد.
 
بر اساس این حکم، بیمه‌های اروپایی نیز از این پس حق بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی ندارند. مهم‌ترین و عجیب‌ترین بخش حکم این دادگاه اروپایی، تحریم سهامداران شرکت ملی نفتکش یعنی شستا، صندوق بازشنستگی نفت و صندوق بازنشستگی کشوری است.
 
بر اساس این گزارش، پیش‌تر دادگاهی در اروپا حکم به لغو تحریم‌های شرکت ملی نفتکش داده بود که در صورت صحت حکم اخیر دادگاه اروپایی، این امر نقض حکم قبلی در دادگاه‌های اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.
 
با این حال هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر نمی‌گذرد که تغییرات مدیریتی در شرکت ملی نفتکش کلید می‌خورد تا جایی که امروز رسما مدیرعامل جدید معرفی می‌گردد.
 
در حال حاضر به موجب حکم محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور که به تاریخ شنبه ۲۴مهرماه ۹۵ صادر شده است، سیروس کیان ارثی به عنوان نماینده این صندوق در هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران منصوب شد.
 
همچنین براساس تصمیم امروز هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران، کیان ارثی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد. وی جایگزین علی اکبر صفایی شده است که از اواخر اسفند ۹۱ تاکنون مدیرعاملی شرکت ملی نفتکش ایران را برعهده داشته است.
 
کیان ارثی؛ ریاست برنامه‎ریزی صادرات نفت خام امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، نماینده شرکت ملی نفت در دفتر نیکو، نماینده شرکت ملی نفت ایران در دفتر چین و مدیرعامل و ریاست هیات مدیره شرکت توسعه انرژی پاد (از شرکت‎های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری ) را در کارنامه خود دارد.
 
با این حال به نظرمی‌رسد تغییرات مدیریتی در شرکت ملی نفتکش ایران پشت پرده ای دارد که قطعا به زودی می‌توان از واکنش های مدیرعامل جدید این شرکت و مسوولان نفتی آن را دریافت.

کلیدواژه

اتحادیه اروپا

دادگاه

تحریم

شرکت ملی نفتکش

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها