پالایش و پخش / شناسه خبر: 11915 / تاریخ انتشار : 1395/7/16 15:36
|
جزییات آتش سوزی امروز پالایشگاه شاهرود

پالایشگاه ها هم به سرنوشت پتروشیمی ها دچار می‌شوند؟

پس از آتش سوزیهای پی در پی در پتروشیمی های کشور این‌بار نوبت به پالایشگاه ها رسید. این درحالی است که مسوولان نسبت به ایمنی پالایشگاه های کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

نفت امروز / آتش سوزی پالایشگاه خصوصی پیروزی شاهرود که از بامداد روز جمعه (۱۶ مهرماه) از یکی مخازن نگهداری میعانات گازی آغاز شده بود، پس از پنج ساعت تلاش آتش نشانان ساعت هفت و نیم صبح مهار شد.

 

این آتش سوزی که از ساعت ٢:٣٠ بامداد امروز آغاز شده بود حدود ١٠٠ هزار لیتر میعانات گازی و نفتی موجود در پنج مخزن این پالایشگاه از بین رفت.

 

براساس گزارش های رسیده آتش سوزی واحد پالایش میعانات گاز و نفت شاهرود پس از تلاش پنج ساعته ٤٠ آتش نشان مهار شد. ضمن آنکه برای اطفای این آتش سوزی افزون بر نیروهای آتش نشان شاهرود، نیروهای دامغان و بسطام هم به محل اعزام شده بودند .

 

به گفته فرماندار شاهرود آتش سوزی گسترده واحد پالایش فرآورده های نفتی پیروزی با تلاش نیروهای آتش نشانی شاهرود، بسطام ، دامغان و شرکت خطوط لوله و نفت شمال شرق و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شاهرود مهار شد.

 

براساس اظهارات سیدمحمدرضا هاشمی، تنها مورد، مصدومیت جزئی یکی از کارگران واحد پالایش قبل از حضور نیروهای آتش نشانی بوده که در این باره جای نگرانی وجود ندارد.

 

این درحالی است که ناصر سلمانپور، معاون اورژانس ١١٥ شاهرود تاکید دارد: در آتش سوزی پالایشگاه نفت و گاز پیروزی شاهرود که صبح جمعه روی داد، چهار نفر مصدوم شدند.

 

وی افزود: مصدومان از کارگران پالایشگاه بودند که دو نفر آنها دچار سوختگی شدند و دو نفر دیگر شکستگی های سطحی برداشتند.

 

سلمانپور ادامه داد: این مصدومان از سوی اورژانس برای ادامه درمان به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود منتقل شدند که دو نفر مصدوم پس از مداوای اولیه ترخیص شدند.

 

معاون اورژانس ١١٥ شاهرود با اشاره به این که میزان سوختگی دو کارگر پالایشگاه ٢٠ و ٣٠ درصد بوده است، گفت: پس از اطلاع از آتش سوزی، کارشناسان اورژانس با سه دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند.

 

ازسویی دیگر سید محسن میرشجاع، مسئول ایمنی و آتش نشانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق درباره حادثه آتش سوزی پالایشگاه شاهرود گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شاهرود و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شرق با حضور در محل حادثه با پشتیبانی از نیروهای آتش نشانی شهرستان شاهرود موفق به مهار آتش پالایشگاه میعانات گازی پیروزی شاهرود شدند.

 

وی افزود: نیروهای این شرکت با یک دستکاه کامیون آتش نشانی مرکز انتقال نفت شاهرود با ۹ هزار لیتر آب و ۱۰ هزار لیتر فوم شیمیایی ساعت ۶ صبح در محل حاضر شدند.

 

میرشجاع ادامه داد: همزمان، با ۴۵۰ هزار لیتر فوم به همراه ماشین پیش رو آتش نشانی در محل حاضر شدیم که این آتش با ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار لیتر فوم و حدود ۵۰ هزار لیتر با تلاش نیروهای آتش نشانی شاهرود، بسطام، دامغان، شرکت خطوط لوله و نفت شمال شرق و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شاهرود مهار شد.

 

محمدرضا معماران، رئیس ایمنی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شاهرود نیز با اشاره به این که آتش پنج مخزن میعانات گازی این پالایشگاه با پنج ساعت کار تیمی نیروهای آتش نشانی مهار شد، گفت: سوخت ذخیره مخازن ۸۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر اعلام شد چراکه یک سوم هر مخزن دارای مواد اولیه بوده است.

 

به گفته وی، براساس دستور فرماندار و کمیته بحران شهرستان شاهرود کارگروهی از نیروهای این شرکت به همراه یک دستگاه خودروی اطفای حریق اتوماتیک با ظرفیت ذخیره حدود پنج هزار لیتر آب و پنج هزار لیتر فوم به محل اعزام که ساعت ٧ و ٣٠ دقیقه آتش به طور کامل مهار شد.

 

براساس گزارش های ارائه شده در روز ایمنی و آتش نشانی، ضعف و کاستی در رعایت و تامین حداقل های تجهیزات ایمنی در پالایشگاه پیروزی شاهرود بخوبی مشهود بوده است.

 

این درحالی است که پالایشگاه نفت و گاز پیروزی شهرستان شاهرود در فروردین ماه امسال با صرف اعتباری معادل دو هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی با قرائت پیام رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

براساس این گزارش، واحد پالایش میعانات گاز و نفت شاهرود در جاده شاهرود - دامغان در جوار نیروگاه سیکل ترکیبی شهید بسطامی شاهرود قرار دارد. این پالایشگاه در زمینی به مساحت شش هکتار ساخته شده و در ناحیه یک آن برای ۲۲۰ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

 

در واحد پالایش میعانات گاز و نفت شاهرود روزانه ٣٠٠ هزار لیتری میعانات گازی به ٦٠ درصد بنزین و ٤٠ درصد گازوئیل تبدیل می شود. این واحد پالایشگاهی دارای ٢٠ مخزن ٣٠٠ هزار لیتری و سه مخزن ٧٠٠ هزار لیتری است.

 

کلیدواژه

آتش سوزی

پالایشگاه شاهرود

مهار آتش سوزی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار