نفت / شناسه خبر: 11803 / تاریخ انتشار : 1395/7/5 11:50
|

دوره بین‎المللی کنترل فوران چاه‎های نفت و گاز برگزار می‏‎شود

رئیس اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران از برگزاری دوره بین المللی آموزشی کنترل فوران چاه های نفت و گاز (IWCF) در این شرکت خبر داد.

نفت امروز /سید عبدالرضا موسوی در این باره گفت: این دوره برای نخستین بار پس از رفع محدودیت‎ها و در چارچوب قرارداد با شرکت انگلیسی ADI به عنوان یکی از شرکت‎های معتبر ارائه دهنده این آموزش‎ها برنامه ریزی و برگزار شده است.

وی افزود: کارشناسان و متخصصان صنعت نفت و حفاری شرکت‎کننده در دوره‎های کنترل فوران براساس استانداردهای تعریف شده در صورت موفقیت، گواهینامه‎های بین المللی دریافت می‎کنند.

موسوی اظهار کرد: شرکت کنندگان در این دوره‎ها متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران، شرکت‎های تابع وزارت نفت، شرکت‎‏های بخش خصوصی داخلی و کارشناسان شرکت‎های نفتی از کشورهای نفتخیز منطقه خواهند بود.

رئیس اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران گفت: براساس توافق به عمل آمده با شرکت طرف قرارداد اساتید، نرم افزارها و مستندات آموزشی از طریق ارائه دهنده دوره‎ها و امکانات سخت افزاری و فضای استاندارد از سوی ملی حفاری تامین می‎شود.

وی با بیان این‎که این دوره‎ها در سال‎های گذشته موردی برگزار می‎شد، افزود: با پی جویی مستمر مدیریت ارشد شرکت ملی حفاری ایران، این شرکت  تنها مرکزی است که مجوز برگزاری این دوره‎ها را در کشور دارد و از این پس افزون بر کارشناسان داخلی صنعت نفت، متخصصان دیگر کشورهای منطقه نیز برای گذراندن دوره از امکانات آموزشی این شرکت استفاده می کنند.

موسوی اظهار کرد: در تقویم آموزشی ترسیم شده تا پایان امسال، ١٨ دوره آموزشی «کنترل فوران» برگزار می‎شود که در هر دوره ١٢ نفر آموزش‎های سطح ٢، سه و چهار را به مدت ٢٦ ساعت طی پنج روز برای هر دوره سپری خواهند کرد.

رئیس اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران گفت: در نخستین دوره که در سطح ٢ برگزار می‎شود کارشناسان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حضور دارند.

وی افزود: به موازات برگزاری دوره‎های چهارگانه کنترل فوران، تشکیل دوره‎های HP – HT  و SPP  نیز در دستور کار این واحد آموزشی تخصصی قرار دارد.

فوران چاه‎ها یکی از پرهزینه ترین رخدادهای صنعت نفت جهان به شمار می رود که خسارت‎های جانی، مالی و زیست محیطی سنگینی به همراه دارد.

براساس گزارش شرکت ملی حفاری ایران، در حوادث فوران چاه‎ها که به سبب نفوذ نفت و گاز از عمق به سطح زمین روی می‎دهد به منابع انسانی، تجهیزات، دکل حفاری و محیط زیست آسیب جدی وارد می‎شود که ٩٠ درصد علل این حوادث خطای نیروی انسانی است. 

دوره‎های کنترل فوران با هدف پیشگیری از حوادث احتمالی پیش بینی و متخصصان صنعت نفت با گذراندن این دوره‎ها در سطوح مختلف با نشانه‎های فوران قبل از بروز آن آشنا و نسبت به کنترل و مهار فوران و برگشت شرایط چاه به پیش از فوران اقدام می‎کند.

براساس مقررات جدید که پس از حادثه فوران چاه در دریای شمال بر روی دکل HORIZON روی داد، دوره‎های IWCF در عملیات حفاری خشکی و دریایی بازنگری و با حساسیت ویژه‎ای دنبال می‎شود.

کلیدواژه

چاه

نفت

بین المللی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها