نفت / شناسه خبر: 115285 / تاریخ انتشار : 1398/11/16 23:48
|
مدیرعامل شرکت نفت خزر

طرح تولید زودهنگام نفت میدان سردار جنگل در حال تدوین است

علی اصولی اظهار کرد: دستاوردهایی که در این حوزه حاصل شده، در شرایطی است که اقدام‌ها و مطالعات در حوزه خزر که پیش از انقلاب اسلامی از سوی شرکت های صاحبنام غربی و شرقی انجام شده بود، موفقیت‌آمیز نبود.

نفت امروز: مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: برنامه‌ای برای آزمایش طولانی‌مدت چاه‌های میدان سردار جنگل از سوی متخصصان شرکت نفت خزر برای ارائه به مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در حال تهیه است که در صورت تصویب، تولید زودهنگام از این میدان در دستور کار قرار می‌گیرد .

به گزارش نفت امروز ، علی اصولی اکتشاف منابع هیدروکربوری و توسعه صنعت نفت در خزر را از دستاوردهای بزرگ این صنعت پس از انقلاب اسلامی برشمرد و ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: دستاوردهایی که در این حوزه حاصل شده، در شرایطی است که اقدام‌ها و مطالعات در حوزه خزر که پیش از انقلاب اسلامی از سوی شرکت های صاحبنام غربی و شرقی انجام شده بود، موفقیت‌آمیز نبود.

وی افزود: شرکت نفت خزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد و متخصصان این شرکت از بدو تاسیس با انجام مطالعات وسیع ژئوفیزیکی، زمین‌شناسی و مهندسی نفت به نتایج مثبتی به لحاظ وجود منابع غنی هیدروکربور در بخش جنوبی دریای خزر دست یافتند. بر پایه این مطالعات، ۴۶ ساختار هیدروکربوری در حوضه جنوبی دریای خزر شناسایی شد و این مطالعات به عنوان نقشه راهی برای توسعه اهداف صنعت نفت در دریای خزر مدنظر قرار گرفت.

اصولی گفت: پس از این مطالعات، با توجه به عمیق بودن آب‌های جنوبی دریای خزر، برای نخستین بار در کشور نیاز به ساخت یک سکوی نیمه‌شناور برای عملیات حفاری و اکتشاف در زمره اهداف شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و سکوی نفتی نیمه‌شناور ایران امیرکبیر به کارفرمایی شرکت نفت خزر و به دست متخصصان توانمند داخلی ساخته و در سال ۱۳۸۸ آماده بهره‌برداری شد.

بر اساس این گزارش، پس از پایان ساخت سکوی ایران امیرکبیر در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸، حفاری چاه شماره ۱ ساختار ۶.۲ خزر آغاز شد و این عملیات در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ به ثمر نشست و نخستین اکتشاف نفتی تاریخ کشور در بخش عمیق حوضه خزر جنوبی به دست متخصصان توانمند ایرانی محقق شد؛ اقدامی که به تغییر نام ساختار ۶.۲ به میدان نفتی سردار جنگل منجر شد.

فراموش نکنیم

اصولی در این باره گفت: زمانی که از انجام موفقیت‌آمیز عملیات حفاری و اکتشاف نفت خام در خزر صحبت می‌شود، نباید فراموش کنیم شرکت نفت خزر از شروع فعالیت‌های خود تاکنون چه مسیر پر فراز و نشیبی را برای صیانت از منابع نفتی کشور در دریاچه بزرگ خزر طی کرده است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که بعد از انقلاب، با وجود مشکلاتی همچون جنگ تحمیلی و سپس تحریم‌ها و عدم اجرای تعهدات شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم، متخصصان و مهندسان داخلی تجربه و دانش ساخت سکوی نیمه‌شناور را کسب و عملیات دشوار جابه‌جایی، پیش‌لنگراندازی، لنگراندازی، راهبری، بهره‌برداری، حفاری و اکتشاف از این سکوی عظیم را به معنای واقعی بومی کردند.

اصولی گفت: با ساخت این سازه عظیم و منحصربه‌فرد که بزرگ‌ترین سکوی حفاری خاورمیانه و مجهز به فناوری‌های بسیار پیچیده‌ای است، ایران برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به عضویت باشگاه آب‌های عمیق جهان درآمد.

اتکا به توان داخل

مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم شرکت نفت خزر پس از ساخت سکوی امیرکبیر، موضوع نگهداری، تعمیرات و راهبری آن بود، گفت: در این زمینه با توجه به فناوری‌های پیچیده سکوهای نیمه‌شناور، در بدو امر تا حدودی وابسته به شرکت‌های خارجی بودیم، اما امروز به مدد صنعتگران، متخصصان و پیمانکاران ایرانی، در راهبری، نگهداشت و تعمیرات این سازه به استقلال قابل توجهی دست یافته‌ایم، به‌طوری که تمامی عملیات راهبری، نگهداشت و تعمیرات این جزیره آهنی که مجهز به ۸۹ سیستم از سامانه‌های مختلف و پیچیده است توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

به گفته اصولی، این سکو تا به ‌حال با انجام عملیات موفقیت‌آمیز حفاری دو حلقه چاه اکتشافی در میدان سردار جنگل، تابو حفاری در آب‌های عمیق دریای خزر را شکسته و با توجه به تجربیات ارزنده شرکت نفت خزر در حفاری و اکتشاف در آب‌های عمیق، ریسک عملیات حفاری جهت فعالیت‌های توسعه‌ای نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

مهم‌ترین فعالیت‌ها

وی به ساخت سه فروند شناور چندمنظوره پشتیبانی از سکو (کاسپین‌های ۳،۲،۱)، احداث پایگاه پشتیبانی در بهشهر، ساخت اسکله و حوضچه آرامش برای انجام عملیات اکتشاف و حفاری، ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت و اسکله پیشرفته پایانه نفتی شمال و توسعه خطوط لوله نفت و گاز نیز در دو دهه گذشته اشاره کرد و افزود: از دیگر اقدام‌های شرکت نفت خزر به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران در شمال کشور، تلاش برای کسب تجارب علمی و دستیابی به اطلاعات ارزشمند اکتشافی آب‌های عمیق دریای خزر برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای حاشیه خزر در حوزه‌های مختلف مطالعاتی، ایمنی، حفاظت از محیط‌زیست و مشارکت‌های نفتی و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری با شرکت‌های داخلی و بین‌المللی، انجام طرح‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی مطابق با استانداردهای آب‌های عمیق و تحقیقات مدون علمی و چاپ چند کتاب در زمینه ژئوفیزیک و زمین‌شناسی دریای خزر با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه انرژی و زمین‌شناسی دریای خزر بوده است.

اصولی همچنین به اخذ گواهینامه‌های ISO ۹۰۰۱، ISO/ TS ۲۹۰۰۱، ISO۱۴۰۰۱، ISO۴۵۰۰۱ و راهنمای HSE-MS و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بین‌المللی برای مطالعه و توسعه ساختارهای نفتی خزر از جمله میدان سردار جنگل و بلوک‌های اکتشافی ۲۴، ۲۶ و ۲۹ دریای خزر نیز اشاره کرد و گفت: با اقدام‌های انجام‌شده و بسترسازی‌های صورت‌گرفته در سواحل شهرهای نکا و بهشهر، زمینه برای ورود به مرحله توسعه و تولید از دریای خزر بیش از پیش فراهم شده است.

دو مسیر پیش روی خزر

مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه پس از سال‌ها تلاش و اثبات وجود نفت در میدان سردار جنگل، امروز شاهدیم دانش حفاری آب‌های عمیق که در دست تعداد محدودی از شرکت‌های بین‌المللی بود توسط متخصصان کشورمان بومی شده و کار در این بخش با رشد قابل توجهی همراه است، گفت: دو مسیر اصلی برای فعالیت‌های صنعت نفت در خزر ترسیم شده است؛ نخست توسعه و تولید از میدان سردار جنگل که نیاز به حفر چاه‌های ارزیابی و توسعه‌ای و تمهید تجهیزات تولید از میدان دارد و دوم ادامه فعالیت‌های اکتشافی در ساختارهای اولویت‌دار حوضه جنوبی دریای خزر.

وی گفت: برنامه‌ای برای آزمایش طولانی‌مدت چاه‌های میدان سردارجنگل از سوی متخصصان شرکت نفت خزر جهت ارائه به مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در دست تهیه است که در صورت تصویب، تولید زودهنگام نفت از این میدان در دستور کار قرار می‌گیرد.

تقسیم منافع ملی؛ هرگز

اصولی با بیان اینکه در شرایط فعلی همکاری با پنج کشور همسایه دریای خزر در سایه صلح و دوستی و توافق‌های انجام‌شده بین رؤسای جمهور و وزیران نفت این کشورها ادامه دارد، اظهار کرد: مردم عزیز کشورمان آگاه باشند ذره‌ای از حفظ و صیانت از منافع ملی در خزر کوتاه نیامده و با وجود تمام محدودیت‌ها، مشکلات و تحریم‌ها با امید و تلاش و اتکا به توان متخصصان داخلی برای استفاده بهینه از منابع نفتی دریای خزر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر بر اهمیت بیش از پیش اتحاد، وحدت و همدلی هرچه بیشتر در شرایط کنونی که کشور مورد هجمه همه‌جانبه دشمنان واقع شده است تاکید و تصریح کرد: راهکار برون‌رفت از چنین شرایطی اتکا به همبستگی ملی، به‌کارگیری توان داخلی و در یک کلمه اقتصاد مقاومتی است.

اصولی ادامه داد: در شرایط کنونی که کشور مورد هجمه همه‌جانبه واقع شده و دشمنان با تمام قوا سعی دارند با ایجاد گره‌های مختلف در اقتصاد ایران به‌خصوص زنجیره و شریان‌های صنعت نفت، سبب اختلال در روابط بین‌المللی، توسعه و صادرات این صنعت باقدمت شوند، گفت: نیاز امروز همه ما داشتن وحدت، همدلی، اتحاد و هوش رسانه‌ای برای تشخیص، تحلیل و تمیز هجمه‌های ناجوانمردانه دشمنان کشورمان در ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردم و مسئولان و تقویت همبستگی ملی است. بدون شک دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی جز در سایه پشتکار و وحدت و همدلی هر چه بیشتر مردم و مسئولان حاصل نخواهد شد.

 

کلیدواژه

نفت خزر

اکتشاف نفت

نفت در خزر

علی اصولی

نفت

ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها