نفت / شناسه خبر: 115282 / تاریخ انتشار : 1398/11/16 23:12
|
معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت عنوان کرد:

تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تامین خوراک پتروپالایشگاه‌ها

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت از انتشار فراخوان طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با استفاده از سرمایه مردمی خبر داد.

نفت امروز /معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت از انتشار فراخوان طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با استفاده از سرمایه مردمی خبر داد و گفت: سرمایه‌ گذاران این طرح می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای دریافت خوراک بهره ببرند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز در نشستی خبری با بیان این‌که روح قانون حمایت از احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاران مردمی مبتنی بر این است که ۳۰ درصد از سرمایه مورد نیاز توسط خود سرمایه‌گذار تامین و مابقی نیز از طریق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانکی تامین شود، اظهار کرد: پس از احداث پالایشگاه تا مدتی خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها به صورت نسیه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و ما این تنفس خوراکی که به آنها می‌دهیم در واقع به دلیل این است که بتواند تسهیلات را پرداخت کند.

به گفته وی خوراکی که به پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها تعلق می‌گیرد، به عنوان تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی است و این به عنوان یک وام برای سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود و امیدواریم که در چهار سال آینده با احداث این زیرساخت‌ها، نفت خام را دیگر به خارج از کشور صادر نکنیم تا هم درآمدها افزایش یابد و هم در مقابل تحریم‌ها مقاوم شویم.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت با تاکید بر این‌که این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، تصریح کرد: همه باید در اجرای قانون تلاش داشته باشیم و نمی‌توان در بازار نفت به بهای اقتصاد ناتوان داخلی حضور داشته باشیم چرا که اگر بتوانیم نفت خام را به فرآورده تبدیل کنیم قطعا موفق خواهیم بود.

فلاحتیان با تاکید بر این مساله که این طرح‌ها به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد و به تعبیری نیازمند ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه ریالی است، اظهار کرد: اکنون نقدینگی زیادی در جامعه وجود دارد و با توجه به تحریم و عدم دسترسی به منابع فاینانس می‌توانیم با سرمایه‌های مردمی این پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه را تاسیس کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت تولید نفت خام در کشور گفت: براساس مطالعاتی که تا افق ۱۴۲۰ تحت عنوان طرح جامع انرژی کشور روی این مساله انجام شده است با توجه به رشد اقتصادی کشور مشخص شده که ظرفیت تولید نفت خام به چه عددی خواهد رسید که در قالب این مطالعات در سه سناریو پیش‌بینی‌هایی را انجام داده‌ایم.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: اگر بخواهیم ظرفیت تولید نفت خام را افزایش دهیم، سرمایه‌ گذاری زیادی لازم داریم؛ با این حال باید تلاش کنیم در سال‌های پیش‌رو ظرفیت تولید را افزایش دهیم و مصرف انرژی در کشور را بهینه کنیم. اگرظرفیت تولید نفت خام را در نظر بگیریم و مصرف داخلی را از این رقم کم کنیم، حدود دو میلیون بشکه نفت ظرفیت ساخت این پتروپالایشگاه‌ها خواهد بود و از آنجایی که ظرفیت این پتروپالایشگاه‌ها می‌تواند متغیر باشد، تعداد آن نیز متفاوت خواهد بود و بستگی به طرح‌ها و مدل‌های مالی که ارائه می‌شود دارد.

فلاحتیان با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی در نیمه اول سال جاری قانونی را تحت عنوان حمایت از توسعه پایین‌دستی نفت خام و میعانات و استفاده از سرمایه‌های مردمی تصویب کرد، گفت: مقرر شد تا وزارت نفت ظرف دو ماه آیین‌نامه اجرایی این قانون را به تصویب هیات وزیران برساند و یک ماه بعد نیز نسبت به اعلام فراخوان عمومی برای جذب سرمایه‌گذار به منظور احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌های جدید اقدام کند.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی در کمتر از دو ماه آیین‌نامه اجرایی مورد نظر با مشارکت و همکاری بخش‌های غیردولتی، دولتی و کلیه افرادی که به نوعی می‌تواند در این زمینه صاحب نظر باشند، تدوین شد و این آیین‌نامه به تصویب هیات وزیران رسید.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت تولید نفت خام به ۳.۷ بشکه در روز رسیده است، گفت: ۱.۷ میلیون بشکه به مصرف داخل می‌رسد و ظرفیت دو میلیون بشکه‌ای برای صادرات وجود دارد.

فلاحتیان با بیان این‌که هدف تحریم ظالمانه که بر کشور تحمیل شده این است که ایران نتواند نفت مازاد خود را صادر کند، اظهار کرد: یکی از روش‌های موثر در این زمینه جلوگیری از خام‌فروشی است، چراکه لازم است در شرایط فعلی لازم که نفت خام را به انواع فرآورده و سایر محصولات تبدیل کنیم و به نوعی زنجیره ارزش تولید را توسعه دهیم.

به گفته معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت آیین‌نامه اجرایی احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سواحل کشور با استفاده از سرمایه مردمی در کمتر از دو ماه در وزارت نفت تدوین و ۲۹ دی‌ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسیده است، تصریح کرد: فراخوان عمومی احداث طرح‌های پتروپالایشگاهی ۱۳ بهمن‌ماه در تارنمای وزارت نفت قرار گرفته است و سرمایه‌ گذاران می‌توانند درخواست اولیه خود را برای سرمایه‌ گذاری‌ در طرح‌های پتروپالایشی تا ۱۷ اسفندماه برای وزارت نفت ارسال کنند.

فلاحتیان ادامه داد: سرمایه‌ گذارانی که متقاضی سرمایه‌ گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی هستند و کد کاربری دریافت کرده‌اند از ۲۹ اسفندماه تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ فرصت دارند اطلاعات خود را از جمله تاییدیه بانک در سامانه بارگذاری کنند.

وی با بیان این‌که وزارت نفت تا ۲۹ مردادماه سال آینده نسبت به بررسی مدارک که متقاضیان سرمایه‌ گذاری، طرح‌های پتروپالایشگاهی اقدام خواهد کرد، گفت: پس از آن ظرف ۲۰ روز مجوزهای لازم صادر می‌شود.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت تاکید کرد: سعی کرده‌ایم تا آنچه که سرمایه‌ گذاران برای ورود به این صحنه نیاز دارند در اختیار آن‌ها قرار گیرد همچنین ششم اسفندماه سال جاری نیز جلسه تکمیلی در این باره خواهیم داشت تا توضیحات تکمیلی ارائه شود.

 

کلیدواژه

نفت

وزیر نفت

نفت ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها