نفت / شناسه خبر: 115260 / تاریخ انتشار : 1398/7/21 13:08
|

عایدی ۴۰ میلیارد دلاری میدان جدید گازی «ارم» برای کشور

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در نتیجه کشف میدان جدید گازی «ارم» با ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره گازی درجا و ۳۵۰ میلیون بشکه میعانات، ۴۰ میلیارد دلار عایدی برای کشور فراهم شد.

نفت امروز /رضا دهقان، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران، امروز یکشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸، در مراسم «اعلام کشف میدان گازی و مراسم امضای قراردادهای لرزه نگاری پانیذ و باشت با تکیه بر توان داخل»، از اکتشاف یک میدان جدید گازی در منطقه جنوب استان فارس خبر داد و گفت: بیش از ۱۱۰ سال از نخستین اکتشاف نفت در ایران می گذرد؛ این در حالی است که ۷۵ درصد ذخایر گازی کشور، بعد از انقلاب با اکتشاف میدان گازی پارس جنوبی حاصل شد و ۲۰ درصد ذخایر نفتی نیز بعد از انقلاب کشف شده است.

وی افزود: ذخایر نفت خام و میعانات گازی قابل استحصال ایران، ۱۵۹ میلیارد بشکه است که از این جنبه، ایران رتبه چهارم در دنیا را از آن خود کرده؛ ضمن اینکه ۳۴ میلیارد مترمکعب گاز نیز ذخایر گازی کشور را تشکیل می‌دهد که بر این اساس، رتبه دوم در دنیا را در بخش گازی داریم و در مجموع منابع هیدروکربنی ایران، دارنده رتبه نخست منابع هیدروکربنی در دنیا است.

به گفته این مقام مسئول در بخش اکتشاف، ایران به میزان قابل توجهی از نظر توان فنی مهندسی و تجهیزات خودکفا است و البته در بخش توسعه هم، اوضاع مناسبی حاکم است؛ به نحوی که ۳۳ پروژه برای بخش توسعه نفت و گاز داخلی طراحی شده که همه فعالان، در این ۳۳ پروژه ایرانی هستند و ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز آنان از بخش داخلی تأمین می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت ملی حفاری، وظیفه حفاری میدان گازی «ارم» که به تازگی کشف شده است را عهده دار بود که بر این اساس، ذخایر در جای گازی این میدان ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب بوده و از این میزان، ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است؛ ضمن اینکه نوع گاز کشف شده در این میدان، مرغوب و شیرین است.

دهقان، ضخامت مخزن گازی کشف شده را ۴ هزار متر اعلام و تصریح کرد: میزان ذخیره میعانات گازی این میدان ۳۵۰ میلیون بشکه است که کشف این میدان بیش از ۴۰ میلیارد دلار عایدی از بخش گاز  و میعانات برای کشور خواهد داشت.

وی، حجم گاز اکتشاف شده را معادل یک فاز پارس جنوبی دانست که برای ۴۰ سال تولید داشته باشد، اعلام کرد و ادامه داد: این حجم ذخیره معادل ۱۶ سال گاز مصرفی تهران را می تواند تأمین کند و خوراک مناسبی برای پالایشگاه پارس جنوبی به شمار رود.

مهر

کلیدواژه

رضا دهقان

میدان جدید گازی «ارم»

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها