نفت / شناسه خبر: 115213 / تاریخ انتشار : 1398/7/16 10:28
|

گام جدید روسیه برای تحریم دلارهای آمریکایی

روس نفت، اعلام کرد که از این پس، یورو را جایگزین ارز پیش‌فرض تمام صادرات جدید نفت خام و محصولات پالایشگاهی خود قرار خواهد داد.

نفت امروز /روس‌نفت که بزرگترین شرکت نفتی روسیه است ماه گذشته به مشتریانش اعلام کرد فروش محصولات نفتی در قراردادهای مزایده به جای دلار آمریکا، به یورو قیمت‌گذاری خواهد شد.

این اقدام روسیه در حالی است که،  آمریکا وضع تحریم‌های علیه روس‌نفت به دلیل مشارکت این شرکت در تجارت نفت ونزوئلا و فروش مجدد آن به خریداران در چین و هند و کمک به خریداران نفت ونزوئلا و شرکت نفتی دولتی PDVSA‌ ونزوئلا که هدف تحریمهای واشنگتن قرار دارد را منتفی ندانسته است.

پیش از این نیز پوتین  در جمع مقامات حوزه انرژی روسیه  ضمن متهم کردن آمریکا به تبدیل دلار به یک سلاح برای اعمال فشار به طرف‌های دیگر، این حرکت را اشتباهی بزرگ خواند و افزود که رویکرد زورگویانه آمریکا باعث کاهش نقش دلار در قراردادهای بین‌المللی به زیر ۵۰ درصد شده است.

پوتین همچنین در ادامه افزود: دلار از اطمینانی که نسبت به آن وجود داشت، بهره زیادی برد و تبدیل به تنها ارز جهانی شد اما تصمیم به آمریکا به محدود کردن استفاده دیگر کشورها از دلار، وضعیت را تغییر داده است. آن‌ها با اقدامات اخیر خود اطمینان جهان به دلار را از دست داده‌اند و باید از آن‌ها پرسید که آیا می‌خواهید با دستان خود به سلطه دلار پایان دهید؟

از این رو به نظر می‌رسد تحلیلگران و معامله‌گران اقدام روس‌نفت را تدبیری برای دور زدن تحریمهای احتمالی آمریکا علیه روسیه یا صنعت نفت این کشور ارزیابی کردند.

در ادامه این ماجرا یک منبع آگاه اخیرا اعلام کرده است: روس‌نفت اخیرا تمامی قراردادهای جدید خود را برای صادرات به یورو تنظیم کرده است و خریداران همگی از این تغییر مطلع شده‌اند و در جدیدترین مزایده برای فروش ۱۰۰ هزار تن نفت خام در پایان اکتبر، روس‌نفت اعلام کرد ارز پیش فرض در پرداخت باید به یورو باشد.

افزون بر این رویترز با مشاهده مستنداتی که این شرکت روسی منتشر کرده است گزارش داد که از ماه سپتامبر، روس‌نفت یورو را به عنوان گزینه پرداخت پیش‌فرض خود قرار خواهد داد. روس‌نفت طی بیانیه‌ای این تغییر را به اطلاع مشتریان خود رسانده است.  

OilPrice

کلیدواژه

روس نفت

دلاری

معاملات نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها