نفت / شناسه خبر: 115175 / تاریخ انتشار : 1398/7/8 14:44
|

امکان ساخت لوله‌های مقاوم به گاز ترش در داخل کشور/ساخت ۱۰ گروه کالایی را دنبال می‌کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط کنونی ساخت ۱۰ قلم کالا را با جدیت زیادی دنبال می‌کنیم، گفت: تاکنون لوله‌های بدون درز وارد می‌کردیم اما در حال حاضر لوله‌های مقاوم به گاز ترش در داخل کشور ساخته می‌شود.

نفت امروز / بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌‌های طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک با اشاره به اینکه امروز روز آذربایجان و تبریز است هر سه شرکت سازنده پمپ  تبریزی هستند گفت: لازم است از این استعداد برای توسعه صنعت نفت استفاده کنیم که هم صنعتگران و هم سرمایه‌داران وارد پروژه‌های نفت می‌شوند.

وی با بیان اینکه پمپ‌هایی که امروز قرارداد ساخت آنها امضا شد غول‌آسا و هر کدام از الکتروموتورها ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارند، ادامه داد: این پمپ‌ها بزرگترین پمپ‌های ساخت کشور هستند.

* مشکل هپکو را قبلا نفت حل می‌کرد

وزیر نفت با اشاره به مباحث مربوط به هپکو گفت: مشکل اینها را قبلا نفت حل می‌کرد نفت فعال باشد صنایع اراک، اصفهان، تبریز و غیره نیز فعال است زیرا که نفت پیشران توسعه و اقتصاد کشور است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی برای طراحی قراردادهای EPC و EPD زنده کردن امید و ایجاد اشتغال برای صنعتگران ایرانی است.

زنگنه با بیان اینکه ما این طرح ۱۸ میلیارد دلاری را با قدرت جلو می‌بریم گفت: در حال حاضر قرار بر این است که فولاد اکسین و مبارکه ورق‌های عریض را برای اجرایی شدن پروژه خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک تولید کنند؛ کار بزرگی است که در کشور انجام می‌شود و به تولید رسیدن آن ورق‌های مقاوم به نفت ترش در کشور ساخته می‌شود.

* عبور خط انتقال نفت از جاسک باعث توسعه منطقه خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: من به دنبال این بودم شرق تنگه هرمز و جاسک توسعه داشته باشد و در این راستا آنچه منجر به توسعه این مناطق می‌شود نفت است؛ بر این اساس این منطقه که قرار است جزء مناطق آزاد باشد محل عبور خط لوله یک میلیون بشکه‌ای نفت خواهد بود که خود منجر به پیشرفت منطقه خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: در این رابطه ۷۰۰ میلیون فقط در جاسک سرمایه‌گذاری می‌شود به دنبال آن پالایشگاه و پتروشیمی نیز ساخته خواهد شد و گاز نیز به این منطقه منتقل خواهد شد و به این ترتیب چهره منطقه مکران تغییر خواهد کرد.

* بهره‌برداری، ساخت و تعمیرات بر عهده شرکت‌های ایرانی است

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مهمترین تجهیزات صنعت نفت ماشین‌های دوار است که بیشترین واردات ما نیز در این بخش است و باید روی ساخت آنها متمرکز شویم؛ با توجه به اینکه تبریز قطب ساخت پمپ‌ها است باید در این زمینه رشد کند و زمینه برای ساخت پمپ‌های درون چاهی نیز فراهم شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: بنا داشتیم پمپ‌ها پنج مگاواتی باشند اما امکان ساخت آنها در داخل وجود نداشت بنابراین تصمیم بر این شد که تجهیزات طوری ساخته شود که در داخل ایران سفارش داده شود و پول زیادی به داخل کشور ارجاع شود.

وی در ادامه یادآور شد: علاوه بر ساخت این پمپ‌ها بهره‌برداری از تلمبه‌خانه‌ها نیز به مدت پنج سال به عهده شرکت‌های داخلی است و به ازای هر بشکه نفتی که پمپ می‌کنند پول دریافت می‌کنند یعنی بهره‌برداری، تعمیرات و ساخت به عهده سازنده داخلی است که این رویه در کیفیت ساخت، هزینه و در دسترس بودن تاثیر دارد.

زنگنه اظهار داشت: همچنین در نظر داریم تعمیرات واحدهای فعلی را به شرکت‌های حرفه‌ای داخلی دهیم.

* ساخت ۱۰ گروه کالایی را دنبال می‌کنیم

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ساخت ۱۰ قلم کالا را با جدیت زیادی دنبال می‌کنیم، گفت: در قراردادهای جدید اعلام می‌کنیم که چه کالاهایی باید از داخل تامین شود، تاکنون لوله‌های بدون درز وارد می‌کردیم اما در حال حاضر لوله‌های مقاوم به گاز ترش در داخل کشور ساخته می‌شود.

زنگنه تصریح کرد: ما قرارداد واردات این لوله‌ها را بسته بودیم اما به دلیل تحریم دچار اختلال شد و امکان واردات نداشتیم؛ اخیرا با استفاده از ظرفیت داخل تامین می‌شوند چرا که اعتقاد ما این است هر آنچه امکان ساخت داخل دارد از سازندگان و متخصصان ایرانی تهیه شود.

وی یادآور شد: این قرارداد در مقایسه با قراردادهای نفتی بزرگ نیست اما برای شرکت‌های ایرانی قرارداد بزرگی است و از طرف دیگر یک جزء حساس از یک پروژه عظیم است.

* ۵۰ الکتروپمپ به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان ساخته می شودف

وی رقم قرارداد ساخت الکتروپمپ‌ها را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بر این اساس ۵۰ پمپ ساخته می‌شود که هرکدام ۱۴ میلیارد تومان هزینه دارد و از بزرگترین پمپ‌هایی است که تاکنون در ایران ساخته شده و از نظر دبی و هد منجر به فشارافزایی سیال می‌شود.

وزیر نفت کل هزینه پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک را ۱.۸ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: یک پایانه عظیم نیز در جاسک ساخته می‌شود که نفتکش‌های عظیم اقیانوس‌پیما در آنجا پهلو گرفته و امکان انتقال نفت را خواهند داشت.

وی گفت: این پروژه در ۵۰ جبهه کاری انجام می‌شود و عزم ما حمایت از سازندگان داخل است. در راستای اجرای این پروژه، قبل از پایان دولت، نفت و میعانات به جاسک خواهد رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها، ۲۰ مخزن نیز در جاسک به صورت BOO ساخته می‌شود که سازندگان ایرانی در مناقصه آنها برنده شده‌اند.

فارس

کلیدواژه

گاز ترش

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها