نفت / شناسه خبر: 115135 / تاریخ انتشار : 1398/7/6 10:47
|

دست عربستان رو شد؟

درحالی که عربستان مدعی بازگشت کامل تولید نفت ازدست رفته خود شده است اما بررسی ها نشان می دهد تولید نفت این کشور حداقل ۱.۸ میلیون بشکه در روز کمتر از رقم تولید این کشور شده است.

نفت امروز /درحالی که عربستان مدعی بازگشت کامل تولید نفت ازدست رفته خود شده است اما بررسی ها نشان می دهد تولید نفت این کشور حداقل ۱.۸ میلیون بشکه در روز کمتر از رقم تولید این کشور قبل از حملات پهپادی به تاسیسات آرامکو است.

در میان انبوهی از اطلاعاتی که در مورد تولید نفت عربستان ، ظرفیت تولید و صادرات آن منتشر می شود تصویری از یک صنعت را نشان می دهد که پس از حمله های چهاردهم سپتامبر به شرایط معمولی بازگشته است. این دیدگاه شاید بسیار ساده انگارانه باشد. 

در اینجا این اطلاعات را با هم تطبیق می دهیم تا ببینیم برای جریان نفت عربستان چه معنایی خواهد داشت:

 ارقامی که به ما داده شده است

تولید:

- دقیقاً قبل از این حمله ها، آرامکو ۹.۸ میلیون بشکه در روز تولید داشت که همان میانگین سطح تولید ماه اوت بود.

- عربستان سعودی یک روز پس از حمله پهپادها، ۵.۷ میلیون بشکه از تولید خود را از دست داد که ۴.۵ میلیون مربوط به پالایشگاه بقیق می شد و ۱.۲ میلیون بشکه از میدان نفتی خریص می‌آمد.

- تولید نفت تا بیش از ۸ میلیون بشکه در روز بازگشته است.

- آرامکو قصد دارد در اکتبر به طور میانگین ۹.۸۹ میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد. این همان مقداری است که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان دو روز قبل از حمله ها در نشست وزرای نفت اوپک اعلام کرد.

- تولید اتان و گاز طبیعی مایع هم تا حد زیادی از سر گرفته شده است.

 ظرفیت تولید:

-  ظرفیت کل تولید آرامکو ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز است و تا پایان نوامبر به حداکثر ظرفیت قبلی ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

- اطلاعات ردیابی نفتکش ها نشان می‌دهد بارگیری نفت خام عربستان یک روز پس از حمله چهاردهم سپتامبر تا حدود۵.۸۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود در حالیکه ۱۳ روز قبل از این واقعه ۶.۷۴ میلیون بشکه در روز بارگیری داشت.

- ده روز پس از این حمله ها بارگیری نفت خام عربستان به میانگین ۶.۰۵۴ میلیون بشکه در روز رسید. اطلاعات شرکت کپلر نشان می دهد ده روز قبل از حمله ها عربستان روزانه ۷.۷۳۹ میلیون بشکه در روز نفت بارگیری می کرد.

 بقیق و خریص

بقیق: عکس هایی که  یک روز پس از حمله ها منتشر شد نشان می‌دهد  تمام ۱۱ اسفرویدی که برای کاهش فشار و تخلیه سولفید هیدروژن استفاده می شد مورد اصابت قرار گرفته اند و تصاویر دقیقتر نشان داد که تمام آنها سوراخ شده اند. سایر تصاویری که گرفته شده نشان می دهند حداقل پنج تا از ده برج تثبیت خراب شده اند. یکی از مهندسانی که در پروژه های پالایشگاهی در عربستان و پروژه‌های فرآوری نفت و گاز در سایر مناطق دنیا فعالیت کرده  اعتقاد دارد اسفرویدها را می توان به طور موقت تعمیر کرد و به چرخه فعالیت بازگرداند. برج های تثبیت سالم را هم می توان حین تعمیر برج های آسیب دیده به کار گرفت و جایگزین آنها کرد. با این کار می توان بخشی از ظرفیت عملیاتی بقیق را به سرعت به آن بازگرداند.

خریص:  طبق گزارشات، دو تا از خطوط پالایش نفت در حملات آسیب دیده و به نظر نمی رسد بتوان طی چند روز آنها را به تولید بازگرداند. بنابراین تنها سه خط پالایش در خریص وجود دارد که می توان به سرعت از آنها بهره برداری کرد. با این شرایط ظرفیت تولید خرید ۹۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و در صورت تعمیر دو خط پالایشی که کمتر آسیب دیده اند، می تواند تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 قابل درک بودن ارقام

 توضیح رقم ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید آرامکو بسیار سخت است. آرامکو حداکثر ظرفیت خود را مقدار نفت خامی می داند که می تواند طی سه ماه تولید کند و حداقل برای یک سال حفظ نماید. بنابراین همه چیز بستگی دارد به سرعت بازگشت ظرفیت آرامکو به شرایط معمول.

 ولی همچنان این سوال وجود دارد که اگر ظرفیت تولید عربستان در حال حاضر فقط ۷۰۰ هزار بشکه در روز  پایین تر از حداکثر تولید آن است، چرا تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح قبل از حمله هاست؟

 اگر تولید عربستان ۸ میلیون بشکه در روز باشد بنابراین:

- ۴.۱ میلیون بشکه در روز از میزان تولید قبل از حملات بدون تغییر مانده است

- ۲ میلیون بشکه از تولید بقیق بازگشته به علاوه یک میلیون بشکه از  پالایشگاه شیبه

- ۲ میلیون بشکه از خریص

- ۰.۷ بشکه از ذخایر مازاد به تولید اضافه شده است.

عربستان احتمالا تولید از میادین نفتی صفا نیه، ظلوف و مانیفا را افزایش داده است و به این کار ادامه می دهد. افزایش تولید از این میادین نفتی محتمل ترین راه برای بالا بردن تولید تا هدف ۹.۸۹ میلیون بشکه در روز در ماه آینده است. ولی این کار مشکلات خود را دارد.

 نفت خام این سه میدان نفتی سنگین تر از نفت خام بقیق و خریص است. تا زمانی که این دو تاسیسات به ظرفیت تولید قبل از حمله ها بازگردند،  درجه صادرات نفت خام عربستان سنگین تر خواهد بود و همچنان باید از مشتریانش بخواهد جایگزین های سنگین تری را در ازای درجات سبک تر قبلی قبول کنند.

BLOOMBERG

کلیدواژه

نفت عربستان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها