نفت / شناسه خبر: 115120 / تاریخ انتشار : 1398/7/2 22:44
|

سرنوشت فاز ۱۱ پارس جنوبی به کجا ختم شد؟

سرنوشت تنها فاز باقی‌مانده میدان گازی پارس جنوبی، همچنان در هاله ای از ابهام است ومعلوم نیست سرانجام به دست چه کسی و چه زمانی فعالت خود را به عنوان نخستین IPC پرچم‌دار توسعه میادین نفتی ...

نفت امروز /سرنوشت تنها فاز باقی‌مانده میدان گازی پارس جنوبی، همچنان در هاله ای  از ابهام است ومعلوم نیست سرانجام به دست چه کسی و چه زمانی فعالت خود را به عنوان نخستین IPC پرچم‌دار توسعه میادین نفتی و گازی ایران آغاز خواهد کرد.

تیرماه دو سال پیش بود که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، مابین بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس امضا شد.
بعد از  امضای این قرار داد گفته میشد که توتال کم وبیش کار خود را در این فاز آغاز کرده است،  تا این که با خروج ترامپ از برجام؛ زمزمه‌های رفتن توتال به گوش رسید، زمزمه‌هایی که تحقق یافت و این شرکت فرانسوی رسما قرارداد را ترک گفت.
اما طبق مفاد قرارداد، بعد از توتال، سهمش به شرکت چینی که به عنوان جایگزین در قرارداد تعیین شده بود واگذار میشد اتفاقی  مه تاکنون چندان میسر نبوده است.
به گفته‌ی مسئولین، در تکمیل فاز ۱۱ از نظر مالی مشکلی وجود ندارد و چنانچه شرکت چینی جایگزین توتال شود، شرکت چینی سرمایه لازم را دارد. ازسوی دیگر، اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، شرکت پتروپارس توانایی تولید گاز طبیعی از مخزن را با تجربه‌ای که در فازهای ۱۲ و ۱۹ کسب کرده، دارد.
اما این در حالی است که باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر خروج CNPC  از این قرارداد به گوش می‌رسد و تقریبا خروج آنها از  این قرارداد حتمی شده  و برهمگان مسجل است.
این در حالی است که بیژن زنگنه در آخرین صحبت‌های خود با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: هم‌چنان در حال صحبت و رایزنی با چینی‌ها برای تکمیل فاز ۱۱ هستیم؛ البته آن‌ها تا چند وقت پیش ایران بودند و به تازگی کشور را ترک کرده‌اند.
از سوی دیگر به گفته زنگنه شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند تکمیل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را در دست بگیرند و با توجه به این‌که رهبر کنسرسیوم، شرکت چینی است و ۸۰ درصد سهم پروژه برای آن‌ها و ۲۰ درصد آن برای شرکت ایرانی است؛ بنابراین باید ابتدا چینی‌ها اعلام آمادگی کنند تا کار تکمیل این فاز آغاز شود، البته شاید تحریم‌ها علیه ایران دلیل چینی‌ها در تعلل برای آغاز همکاری با ایران باشد.
این کش و قوس ها و اخبار ضدو نقیض ادامه داشت تا این که چند روز پیش  دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تداوم مذاکرات با طرف چینی در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: تمهیداتی اندیشیده شده که تحت هر شرایطی، امسال فعالیت‌های اجرایی این طرح توسعه‌ای آغاز شود؛ حداکثر تا دو ماه آینده، می‌توان در این باره با قطعیت بیشتری سخن گفت.
وی ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه را به هفته‌های آینده موکول کرد و با بیان اینکه قابلیت‌های شرکت‌های ایرانی در شرایط کنونی با زمان آغاز توسعه پارس جنوبی قابل‌مقایسه نیست، افزود: بدون شک شرکت پتروپارس توانمندی لازم را برای اجرای فاز نخست این قرارداد دارد.
حال باید دید آیا این بار هم زنگنه و گروهش جواب اعتماد خود را به خارجی ها خواهند گرفت یا باز  هم مانند سالهای از دست رفته گذشته شاهد بدعهدی و تعلل های آنطرف آبی‌ها خواهیم بود ؟

از سویی دیگر نیز باید دید سرانجام چه زمانی استفاده از توان داخلی و تقویت آن در دستور کار دولتیان و علل الخصوص وزارت نفت قرار خواهد گرفت  به خصوص اینکه اکنون بسیاری از شرکت‌های نفتی تابعه وزارت نفت که هیچ تخصصی جز اجرای پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز ندارند مدت‌هاست پروژه‌ای برای اجرا ندارند و ظرفیت با ارزش آنها معطل مانده است.

اختصاصی

کلیدواژه

فاز ۱۱ پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها