نفت / شناسه خبر: 115085 / تاریخ انتشار : 1398/6/30 11:32
|

لطفاً سهام آرامکو بخرید!

بعد از ناآرامی‌های اخیر عربستان، و وخیک شدن اوضاع تولید نفت عربستان و علل الخصوص آرامکو، عربستان سعودی به خانواده های ثروتمند عربستان فشار می‌آورد تا سهام آرامکو را در زمان عرضه آن در بورس خریداری کن

نفت امروز /حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان که به اعتراف مقامات این کشور جبران خسارات ناشی از آن به زمان زیادی نیاز دارد بورس‌های عربستان و برخی کشور‌های شورای همکاری را نیز تحت تاثیر قرار داد. همچنین علیرغم مجوز ترامپ برای استفاده از ذخایر نفت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، برخی منابع از افزایش قیمت نفت خام برنت در معاملاتخبر داده‌اند؛ از سویی دیگر برخی کشورهای شورای همکاری کار خود را با سقوط شدید قیمت بسیاری از سهام ها آغاز کردند که مهمترین آنها سهام شرکت سابک عربستان است. به نقل از العالم؛ "قیمت سهام در بورس عربستان (در اولین روز کاری پس از حملات اخیر) حدود سه درصد کاهش داشت و سهام های بخش انرژی نیز کاهش بیش از چهار درصدی را تجربه کردند. سهام بانک ها و بخش ارتباطات نیز شاهد کاهش سه درصدی بودند."

 در واقع، یکی از اثرات جانبی این حمله، کاهش جذابیت سهام شرکتهای بزرگ تولید کننده نفت عربستانی از  جمله آرامکو  و سابک است ، به همین منظور عربستان در نظر دارد که حدود ۵ درصد از سهام آرامکو را برای اولین بار در بورس‌ داخلی این کشور (تداول) و بورس‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

از آنجا که آرامکو بزرگ‌ترین و پرسودترین شرکت دنیا است، این موضوع با استقبال زیادی از سوی معامله‌گران و بزرگ‌ترین بانک‌های جهان مواجه شده بود. با این حال به نظر می‌رسد حملات اخیر مخاطرات خرید سهام این شرکت را بیشتر از قبل به نمایش درآورده است.

حسناین ملیک، رئیس تحقیقات استراتژیک در تلیمر در این خصوص می‌گوید، «این حملات آشکارا خطرات امنیتی که باید در ارزیابی آرامکو در نظر گرفته شوند را نشان می‌دهد.» به نقل از دنیای اقتصاد؛ یک منبع آگاه که در جریان روند فروش سهام آرامکو قرار دارد با بیان اینکه ممکن است افت ۷/ ۵ میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان به جهش قیمت‌ها منجر شود، افزوده است: «با این حال همچنان این حملات یک مشکل آشکار برای عرضه اولیه آرامکو خواهد بود.»

 حال اما، عربستان سعودی به خانواده های ثروتمند عربستان فشار می‌آورد تا  سهام آرامکو را در زمان عرضه آن در بورس خریداری کنند.

 برخی منابع می گویند ریاض از برخی خانواده های ثروتمند عربستان خواسته جزو سرمایه گذاران قطعی لیست آرامکو باشند.

 به گفته منابع، رویکرد ریاض نسبت به این خانواده ها چندان دوستانه نبوده است.  از عباراتی مانند «مجبور کردن» ، «به زور وادار کردن» و «زور گفتن»  برای توصیف شیوه درخواست دولت عربستان از خانواده ها استفاده شده است. عربستان سعی میکند سرمایه گذاران اصلی را برای آنچه بزرگترین معامله قرن برای نفت نام گرفته حفظ کند.

 یکی از سعودی های ثروتمند که هدف ریاض به عنوان یک سرمایه گذار اصلی بوده الولید بن طلال است. این میلیاردر معروف سه ماه در ریتز کارلتون نگه داشته شد، مانند بسیاری که در هتل بازداشت شده بودند و زمانی اجازه خروج پیدا کرد که موافقت کرد سرمایه مالی هنگفتی را در اختیار دولت قرار دهد. تا امروز بسیاری از این سرمایه ها در عربستان ساکن مانده اند ولی طبق گزارشات به وی پیشنهاد شده در صورتی  اجازه استفاده از آن را پیدا می کند که آرامکو را با آن پول بخرد.

به نظر می‌رسد که ریاض نگران این معامله قرن است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قصد دارد این شرکت نفتی را دو تریلیون دلار ارزش‌گذاری کند ولی شک و تردید های بسیاری در این باره وجود دارد.

حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان هم اوضاع را بدتر کرده است و باعث شده خریداران نگرانی‌های ژئوپلتیکی را نیز در قیمت گذاری سهام این شرکت لحاظ کنند.

OilPrice

 

 

کلیدواژه

بورس عربستان

آرامکو

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها