نفت / شناسه خبر: 105004 / تاریخ انتشار : 1398/6/9 19:26
|

صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند

مدیرعامل پتروشیمی شازند از صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در تعمیرات اساسی این پالایشگاه خبر داد و گفت:‌ سال گذشته پتروشیمی شازند ۴۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده است.

نفت امروز /

«ابراهیم ولدخانی» ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به انجام تعمیرات اساسی در این پتروشیمی ادامه داد:‌ ۱۷ واحد تولیدی و ۵ واحد پشتیبان به صورت همزمان در یک ماه به اورهال رفتند و این در شرایطی است که ایران در تحریم است و حتی امکان فراهم کردن قطعه یدکی برای واحدهای معمولی نیز امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در مجموعه پتروشیمی شازند با بهره‌گیری از توان مدیران و کارشناسان ارزنده این واحد به یک دستاورد بزرگ رسیدیم که می‌توان این دستاورد را در اختیار سایر واحدهای پتروشیمی قرار داد.

ولدخانی به تعمیرات اساسی توربین و کمپرسورهای واحد الفین اشاره کرد و گفت: همه این دستاوردها متکی به نیروهای داخلی است. توربین‌های واحد الفین این شرکت و شرکت‌های دیگر یکی از پیچیده‌ترین تجهیزات است که کارشناسان ایرانی توانستند این تجهیزات را با تامین قطعات تعمیر کنند.

به گفته ولدخانی توربین‌های واحد الفین، ۱۴ سال پیش اورهال شده بودند از همین رو از یکسال گذشته برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی آغاز شد. این توربین‌ها باید بعد از ۸۰ هزار ساعت کار تعمیر شوند اما در مواردی توربینی بیش از ۱۲۰ هزار ساعت کار کرده بود.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۷ هزار نیرو در این اورهال شرکت کردند، ‌تاکید کرد:‌ تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند بدون حادثه انجام شد و طی آن ۳۸۰۰ شیر و شیر کنترل باز شد. در تعمیرگاه شرکت تعمیر و نصب شد و با انجام این تعمیرات تا ۸ سال دیگر نیازی به اورهال نداریم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند ادامه داد:‌ به منظور تامین نیاز داخلی محصولات این شرکت، ‌در حالی که تعمیرات اساسی در جریان بود اما واحدهای پروپیلن و بخش الکل ۶ روز بعد از اورهال و ۷ روز قبل از اتمام اورهال در مدار تولید قرار گرفتند.

وی گفت: از ۹۰۰ قطعه مورد نیاز برای تعمیرات اساسی،‌ در حال حاضر ۶۰۰ قطعه داخلی‌سازی شده است.

ولد خانی ادامه داد:‌ در این اورهال ۷۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به وجود آمد تا آنجا که اگر از نیروهای و تجهیزات خارجی استفاده می‌کردیم هزینه‌ای ۱۵ میلیون دلاری را به همراه داشت اما توانستیم تعمیرات را با ۳.۵ تا ۴ میلیون دلار انجام دهیم. در مجموع  ۳۵۰ میلیارد تومان برای تعمیر و اورهال هزینه شد.

وی به عرضه ۴۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما در سال گذشته اشاره کرد و افزود:‌ این در شرایطی بود که حتی برای حمل محصولات شیمیایی کشتی موجود نبود اما توانستیم این مقدار ارز را وارد کشور کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند یکی از اهداف این واحد در زمینه محیط‌زیست را توجه به توسعه پایدار عنوان کرد و گفت:‌ پروژه بزرگی در زمینه محیط‌ زیست شرکت اجرا شده و باعث شد تا مجموعه از صنعت آلاینده خارج شود. همچنین تمامی استانداردهایی که اجرا می‌شود بیش از استانداردهای محیط‌زیست است و تمام فلرها و سیستم‌ها به صورت انلاین پایش می‌شود.

ولدخانی با بیان اینکه پساب شرکت پتروشیمی شازند به طور کامل تصفیه می‌شود، ‌ادامه داد: ‌این امکان وجود دارد تا پساب شهرهای اطراف مانند شازند و مهاجران و حتی اراک را نیز تصفیه کنیم.

وی میزان جذب نیروی بومی را در دوسال گذشته در پتروشیمی شازند ۷۵۰ نفر عنوان کرد و افزود: سعی کردیم در بخش‌های مختلف مانند سیل، بهزیستی و مسائل ورزشی، مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهیم.

 ولدخانی به بومی‌سازی یک  کاتالیست طی سال گذشته در این پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد:‌ این امر باعث جلوگیری از خروج رقم ۵ میلیون دلار ارز از کشور شد. امسال نیز با همکاری پژوهش و فناوری پتروشیمی در تلاشیم تا کاتالیست دیگری را بومی‌سازی کنیم.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی شازند،‌ این پتروشیمی برعکس پتروشیمی‌هایی که خوراک گاز دارند،‌ خوراک مایع خود را با قیمت فوب خلیج فارس می‌خرد با این حال سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود محقق شد.

وی با اشاره به اینکه با وجود کاهش دریافت خوراک از پالایشگاه‌های شازند و اصفهان با تمام ظرفیت مشغول فعالیت هستیم، ‌گفت:‌ تلاش کردیم تا خوراک را از سایر پالایشگاه‌ها تامین کنیم. سال گذشته بخشی از خوراک را از عراق وارد می‌کردیم اما اکنون نفتا را از ستاره خلیج فارس می‌گیریم زیرا پالایشگاه شازند استراتژی تولید بنزین داشته و محدودیت تولید نفتا را دارد.

ولدخانی تاکید کرد:‌ تصمیم گرفتیم محصولات با ارزش افزوده بالاتر و حاشیه سود بیشتر تولید کنیم تا سود بیشتری محقق شود.

وی با اشاره به اینکه امکان ساخت واحد پلی‌پروپیلن وجود دارد،‌ افزود:‌ اگر چه قطعات را می‌توانیم بسازیم اما لایسنس نداریم و دانش فنی را همچنان باید از کشورهای خارجی بخریم.

ایرنا

کلیدواژه

پتروشیمی شازند

ابراهیم ولدخانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها