نفت / شناسه خبر: 104964 / تاریخ انتشار : 1398/6/3 13:00
|

تشریح دستاوردهای یک‌ساله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

مرور دستاوردهای یکساله شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب در یکسال اخیر، حاکی از تمرکز این شرکت بر صیانت از تولید، رونق تولید، حمایت از ساخت داخل و تعهد به برنامه‎های از پیش تعیین شده است.

نفت امروز /به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، اهم دستاوردهای یکساله این شرکت به شرح زیر است:

راه‌اندازی مشعل بدون دود واحد بهره‌برداری اهواز ۳

مشعل بدون دود واحد بهره‌برداری شماره ۳ اهواز با هدف حفظ محیط زیست احداث و راه‌اندازی شد. اجرای پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره‌برداری اهواز ۳ از سال ۹۵ به مرحله اجرا درآمد که در این پروژه تجهیزاتی نظیر مخزن مایع گاز فلر (K.O.D) به‌منظور حذف قطرات هیدروکربنی همراه گاز ارسالی به مشعل، تیپ مشعل (Flare Tip) با نازل‌های خاص برای حذف کربن نسوخته (دوده) گاز مشعل و عامل کمکی گاز سوخت با فشار بالا (HP Assist Gas) و ایجاد شرایط احتراق کامل و دستیابی به درجه شفافیت یک (تیرگی ۲۰ درصد) گاز ارسالی براساس مقررات زیست محیطی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شد.

چنین پروژه‌ای برای نخستین‌بار در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا و طی آن سامانه خودکار روشن کردن مشعل نیز طراحی و ساخته شد که از ویژگی‌های مهم آن، برگشت هزینه‌های انجام شده در کمتر از یک ماه است.

تعمیرات اساسی ۴ کارخانه به صورت هم‌زمان

تعمیرات اساسی چهار کارخانه تقویت فشار گاز آسماری اهواز ۵، تقویت فشار گاز مایع مارون ۵، ایستگاه تقویت فشار گاز کوپال بنگستان و واحد مشترک گاز مایع ۷۰۰ به‌صورت همزمان در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد. تعمیرات اساسی این چهار کارخانه با فعالیت طاقت‌فرسای ۲۰۰ نفر از گروه‌ها و واحدهای عملیاتی کارکنان در مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی اجرا شد که افزون بر صرفه‌جویی ۳۰ روزه در تعمیرات اساسی در کارخانه‌های مذکور، از هدر رفتن روزانه ۵۶ میلیون فوت‌مکعب گاز نیز جلوگیری شد.

رونمایی از ۵ قلم کالای راهبردی ساخت داخل

به همت مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پنج قلم کالای ساخت داخل رونمایی شد. این تجهیزات جایگاه شیر فرازآوری، لوله‌های جریانی بدون درز، روتورکامل کمپرسورگازی سولار C-۱۶، مته صخره‌ای ۸ و ۲/۱ اینچ و جریان‌سنج کامپیوتر S600 را که با حمایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از سوی شرکت‌های داخلی بخش خصوصی بومی‌سازی شده است، شامل می‌شود.

ساخت گل حفاری فوق سنگین از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب

کارشناسان معاونت حفاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موفق شدند در اقدامی نوآورانه، گل حفاری فوق‌سنگین را برای نخستین‌بار در کشور بسازند و از آن استفاده کنند. با استفاده از مدل‌های علمی و تجربه زیاد کارشناسان شرکت، ماده‌ای به نام «سی وای مکس» به همراه چند افزودنی دیگر مورد استفاده قرار گرفت و گل مورد نظر با وزن ۱۷۴ pcf و شرایط رئولوژی مناسب آماده شد که با استفاده از آن بر جریان چاه‌های پرفشار غلبه می‌کند.

امضای ۶ قرارداد از طرح نگهداشت و افزایش توان تولید ۲۸ مخزن

در راستای سیاست‌های کلان بخش بالادستی صنعت نفت، این شرکت مدل جدید قردادهای نفتی را برای توسعه ۲۸ مخزن از میدان‌های تحت راهبری خود اجرایی کرد و در مرحله نخست، قرارداد توسعه ۶ مخزن با برندگان مناقصات امضا شد. ارزش تقریبی این ۶ قرارداد ۴۴۰۰ میلیارد تومان است که با امضای آنها، اجرای طرح توسعه مخزن‌های منصوری آسماری و رامشیر به شرکت اویک و مخازن گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی به ترتیب به شرکت‌های ملی حفاری ایران، پتروگوهر فراساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس و حفاری دانا واگذار شدند. پیمانکاران سه بسته قراردادی نیز شامل مارون ۱۴، زیلایی و سیاهمکان در کمیته فنی بازرگانی و کمیته مناقصات مشخص شدند که ارزش قراردادهای آنها ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که بعد از دریافت مصوبات لازم از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران کارها به صورت رسمی واگذار خواهد شد.

تعمیـرات اساسی واحد یک کارخانه گاز و گاز مایـع ۷۰۰

تعمیرات اساسی واحد یک کارخانه گاز و گاز مایع ۷۰۰ (NGL700) از سوی مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت انجام شد. در اجرای این پروژه، ۳۸ دستگاه تجهیز ثابت، ۲۶ دستگاه الکتروموتور، ۲۴ دستگاه گیربکس، ۲ دستگاه پمپ، ضخامت‌سنجی خطوط لوله گاز، شیرآلات مختلف، شیرهای ایمنی و صفحات سوراخ‌دار تعمیر اساسی شدند. اجرای این پروژه با توجه به برنامه‌ریزی زمان‌بندی باید در ۴۵ روزکاری انجام می‌شد که به دست توانای متخصصان داخلی و نیروهای بومی و با وجود شرایط نامناسب جوی در مدت ۱۹ روز بدون هیچ‌گونه حادثه و در شرایط کاملا ایمن صورت پذیرفت.

نوسازی و راه‌اندازی دکل مکشی ۱۰۴

با تلاش و کوشش کم‌نظیر کارکنان باتجربه، متخصص و سخت‌کوش مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دکل مکشی ۱۰۴ در مدت سه ماه نوسازی، تجهیز و آماده عملیات شد. کاربری انحصاری این دکل با توان ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر عمق عملیاتی ۱۲ هزار فوت به‌منظور زنده‌سازی و جریان دادن چاه‌های دارای رشته‌های مغزی ۸/۷ - ۲ اینچ و ۲/۱ - ۳ اینچ به‌منظور برداشت و مکش فشار هیدروستاتیک ستون چاه و عملیات زنده‌سازی (Liquid Lifting) است که با استفاده از Swabbing cap مربوطه برای چاه‌های دارای رشته مغزی  ۲/۱ - ۴اینچ نیز قابلیت استفاده دارد.

 ساخت ابرسازه‌های فرآورشی با همکاری سازندگان داخلی

برج گوگردزدا که محصولی با طراحی، مهندسی و ساخت کاملا ایرانی است برای نصب در مجتمع صنعتی شماره ۳ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون ساخته شد. ساخت سه برج گوگردزدای نفت با هدف احداث تسهیلات لازم برای فرآورش و شیرین‌سازی روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت ترش مخزن آسماری مارون در واحدهای بهره‌برداری مارون ۳ و ۵ برنامه‌ریزی شد که نخستین برج گوگردزدا پس از ساخت و انجام آزمایش در واحد بهره‌برداری مارون ۵ مستقر و دومین برج به مجتمع صنعتی شماره ۳ مارون منتقل شد تا روی فونداسیونی متناسب با شرایط برج نصب شود. مراحل ساخت و آزمایش برج سوم نیز درحال انجام است.

  تعمیر انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی

با تلاش و کوشش کارکنان باتجربه، متخصص و سخت‌کوش مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تعداد هزار عدد انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی تعمیر و بازسازی شد. این تجهیزات شامل انواع شیرآلات و تسهیلات سرچاهی معیوب برگشتی از دکل‌های حفاری/ تعمیراتی و چاه‌های تولیدی شرکت‌های بهره‌بردار در اندازه‌ها و فشارهای مختلف ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ پام عملیاتی بود که در کارگاه تعمیرات سرچاهی واحد خدمات فنی چاه‌ها تعمیر شد و پس از انجام موفقیت‌آمیز تست‌های کارگاهی، مجددا در چاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

امضای قرارداد مطالعات جامع مخازن شش‌گانه مناطق نفت‌خیزجنوب

قرارداد مطالعات جامع مخازن شش‌گانه (پارسی، هفتکل، لب سفید، بینک، منصورآباد و نرگسی) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد. میزان نفت درجای این میدان‌ها معادل ۲۸.۵ میلیارد بشکه متعارفی و ضریب بازیافت متوسط نهایی آنها ۲۶ درصد است و با نتیجه مطالعات جامع مخازن شش‌گانه، روزانه ۱۶۳ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزوده می‌شود. ارزش ریالی قرارداد مطالعات جامع شش‌گانه ۱۲۷ میلیارد و ۴۵۳ میلیون ریال و بخش ارزی آن نیز ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار یورو است و مدت اجرای قرارداد برای مطالعات جامع میدان‌های پارسی، هفتکل و لب سفید ۲۴ ماه و برای میدان‌های منصوری، بینک و نرگسی ۱۵ ماه است.

بهره‌برداری از طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ)

برای نخستین‌بار در کشور، طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. این طرح که در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست به‌طور آزمایشی در حفاری یکی از چاه‌های میدان نفت ‌سفید و در منطقه حفاظت شده زیستی به اجرا درآمد، نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است. اجرای این طرح در کاهش آلودگی‌های ناشی از پسماند حفاری و صرفه حاصل از بازیافت خاک، آب و مواد مورد استفاده در حفاری به‌طور چشمگیر موثر بوده و می‌توان این روش را در حفاری‌های آینده به‌ویژه در دیگر مناطق حفاظت شده مورد استفاده قرار داد.

مشارکت همه‌جانبه در مدیریت بحران سیل

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های تابع، از ابتدای امسال و همزمان با بالا آمدن سطح رودخانه‌های دز، کرخه و کارون و بروز سیلاب در خوزستان در دو جبهه امدادرسانی به مردم و مراقبت از تاسیسات و راهبری تولید نقش‌آفرینی کردند. با وجود اینکه بسیاری از تاسیسات و خطوط لوله شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون و مسجدسلیمان دچار آبگرفتگی شدند یا در محاصره سیلاب قرار گرفتند، اما با تلاش و کوشش شبانه‌روزی همکاران، تولید، توزیع و صادرات نفت خام از ابتدای سال تاکنون مطابق برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران به‌طور ۱۰۰ درصدی محقق شده است.

صنعت نفت با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان آنچه را که در توان داشت به میدان آورد و در هر دو جبهه اقدام‌های لازم را با موفقیت انجام داد. از جمله اقدم‌های انجام شده می‌توان به اعزام صدها دستگاه ماشین‌آلات سنگین و راهسازی، احداث سیل‌بند در حاشیه رودخانه کارون در منطقه فاز ۳ کوی ملت (کوروش)، استحکام سیل‌بندهای الهایی، استقرار هشت دستگاه پمپ تراک برای رفع آبگرفتگی مناطق مختلف اهواز، کارون و باوی، توزیع بسته‌های فرهنگی و مشارکت در ارائه خدمات بهداشت روانی به خانواده‌های سیل‌زده، توزیع کمک‌های کارکنان صنعت نفت جنوب به مناطق سیل‌زده الهایی، حمیدیه و شهرستان کارون در چند مرحله، بازگشایی جاده قدیم اهواز - خرمشهر، تخلیه ۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت آزادگان و برگزاری پایگاه سلامت بهداشت و روان در کمپ‌های محل استقرار سیل‌زدگان اشاره کرد.

کلیدواژه

دستاوردهای یک‌ساله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها