نفت / شناسه خبر: 104962 / تاریخ انتشار : 1398/6/3 12:57
|

تشریح محورهای چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

مشاور اجتماعی وزیر نفت محورهای چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت را تشریح کرد.

نفت امروز /سیدامیر طالبیان در آستانه برگزاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت  ضمن بررسی عملکرد وزارت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی، به تبیین ضرورت برگزاری این همایش و روند اجرای آن اشاره و اعلام کرد: تقویت نگاه تحلیل‌گرانه و در عین حال عملیاتی را می‌توان از ویژگی‌های برجسته چهارمین دوره این همایش برشمرد که با انتشار گزارش‌های پایداری از سوی شرکت‌های تابع وزارت نفت این مهم محقق خواهد شد.

وی افزود: در همایش نخست به مفهوم‌سازی و روشنگری پیرامون مقوله مسئولیت اجتماعی پرداخته شد و تاکید همایش دوم بر اساس استانداردها بود.

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت تصریح کرد: به این مفهوم که برای مسئولیت اجتماعی استانداردی تعریف شده که اقدام‌های انجام شده باید در راستای این تعریف باشد و این استانداردها در چارچوب ISO26000 است که گزارش‌دهی شرکت‌ها باید بر اساس آن انجام شود.

مشاور اجتماعی وزیر نفت در ادامه از مقوله سیاست‌گذاری به عنوان محور اصلی همایش سوم یاد کرد و توضیح داد: اساس و پایه همایش سوم بر این محور بود که آیا مسئولیت اجتماعی صنعت نفت متناسب با نیازها و چالش‌های موجود راهگشاست؟ و اینکه آیا واقعا این نوع از مسئولیت می‌تواند پشتیبان صنعت نفت باشد؟

وی اظهار کرد: در طول همایش سوم پرسش‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا توسعه صنعت نفت، توسعه محلی و اجتماعی به همراه خواهد داشت و آیا مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت موضوعی یکطرفه است؛ بدین مضمون که آیا ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و گاه محیط زیستی تنها باید ازسوی وزارت نفت انجام شود؟ و دیگران برای محقق شدن این اهداف نقشی نخواهند داشت؟

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت ادامه داد: به هر تقدیر هر یک از این پرسش‌ها در جای خود قابل نقد، بررسی و ارزیابی است.

طالبیان در ادامه به اهداف و محورهای اصلی همایش چهارم اشاره و تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه نفت‌ و گاز کشور به ارائه گزارش‌هایی مربوط به عملکرد خود در حیطه مسئولیت اجتماعی پرداختند که دستاوردهای این گزارش‌ها حائز اهمیت است.

وی آگاهی‌بخشی و ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت، اطلاع‌رسانی، تغییر نگرش و ساماندهی فعالیت‌های CSR و سیاست‌گذاری، اقدام موثر و گزارش‌دهی پایدار را از جمله محورهای سه دوره همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در سال‌های اخیر برشمرد و اظهار کرد: ارزیابی اقدام‌ها، بهبود مستمر و گزارش‌دهی CSR از جمله جهت‌گیری‌های همایش چهارم خواهد بود.

طالبیان در ادامه به عناوین نشست‌های تخصصی همایش چهارم اشاره کرد و افزود: همایش چهارم دارای دو نشست تخصصی است که در نشست نخست آن، ابتکار عمل‌ها در زمینه مشارکت در توسعه جوامع محلی و توانمندسازی ساکنان جوامع محلی تبیین می‌شود و در نشست دوم، ابتکارعمل‌ها در توسعه صنعت سبز ارائه خواهد شد.

به گفته دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، آموزش‌های توانمندسازی معیشتی ساکنان جوامع محلی، برون‌سپاری خدمات و فعالیت‌های شرکت به پیمانکاران بومی، توسعه زیرساخت‌های محلی و مشارکت بین سازمان‌های محلی محورهای اصلی نشست نخست را تشکیل می‌دهد.

وی کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای، مدیریت پسماندهای صنعتی و بهداشتی و حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم‌های حساس را از جمله محورهای نشست دوم برشمرد.

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در ادامه به مجموعه گزارش‌های دریافتی شرکت‌های ذی‌نفع در همایش چهارم اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد گزارش‌های دریافتی ۶۰ مورد است، گفت: خوشبختانه شرکت‌های دخیل در مقوله مسئولیت اجتماعی صنعت نفت‌ و گاز کشور اهتمام ویژه‌ای به ارائه گزارش‌های پیرامون این موضوع داشته‌اند و گزارش‌های ارائه‌شده می‌تواند مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی باشد.

طالبیان یادآور شد: از همه شرکت‌ها درخواست شده گزارش خود را بر مبنای استاندارد ISO26000 و منطبق با GRI ارائه کنند و هم‌اکنون گزارش‌های پایداری، قابلیت اندازه‌گیری و برآورد سطح بلوغ سازمانی شرکت‌ها را دارد.

این مقام مسئول، ترغیب شرکت‌های فعال در صنعت نفت برای به‌کارگیری استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت و تثبیت اقدام‌های مسئولانه در صنعت نفت، فراهم آوردن فرصت‌های تبادل تجربه‌های پژوهشی و اجرایی شرکت‌ها در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت، ارزیابی اقدام‌ها و ارتقای مهارت در شرکت‌های نفتی در عمل به مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش‌های پایداری با کیفیت و کمک به برقراری همکاری و زمینه‌های مشارکت ذی‌نفعان و شرکت‌ها را از اهم اهداف پیشنهادی همایش چهارم مسئولیت اجتماعی صنعت نفت کشور برشمرد.

وی همچنین به بخشنامه ابلاغی وزیر نفت درباره مدیریت و کاهش هزینه‌ها اشاره و اظهار کرد: پیرو بخشنامه وزیر نفت، سعی کردیم با حداقل هزینه و اتکا به امکانات موجود همایش را برگزار کنیم.
دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت اذعان کرد: این همایش با دوره‌های پیشین تفاوت ویژه‌ای خواهد داشت، زیرا در این همایش سعی شده با انتشار گزارش‌های پایداری از سوی شرکت‌های تابع وزارت نفت، قدری نگاه تحلیل‌گرانه و در عین حال عملیاتی داشته باشیم.

تعامل سازنده و مثبت جوامع محلی از مصادیق رفتار مسئولانه است

مشاور اجتماعی وزیر نفت با بیان اینکه در تعریف ISO26000 مسئولیت اجتماعی به عنوان یک رفتار مسئولانه و در عین حال منطبق بر اخلاق حرفه‌ای قلمداد شده است، گفت: صنعت نفت خود را در قبال جامعه‌ای که در آن فعالیت و تولید می‌کند، مسئول می‌داند و معتقد است که توسعه و تولید نفت در گرو توسعه جوامع محلی است و این مهم در تعریف استاندارد ISO26000 به‌درستی تبیین شده است.

طالبیان ادامه داد: به همین دلیل از همه شرکت‌های نفتی درخواست کردیم گزارش‌های ارائه‌شده بر مبنای چارچوب استاندارد تعریف شده باشد. برای مثال، شرکت‌ها باید گزارش دهند که در حیطه محیط زیست برای کنترل آلودگی در مناطق نفتی، کنترل پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌ها چه کرده‌اند و چگونه می‌توان به مردم اطمینان داد که تولید سبز در مناطق نفتی شکل گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه به نقش و جایگاه کارکنان مناطق عملیاتی در توسعه صنعت نفت اشاره و بر لزوم ایجاد شرایط نشاط همراه با آرامش تاکید کرد و افزود: شرایط لازم باید برای کارکنان ستادی و عملیاتی مهیا شود که این خود ناشی از وجود رفتاری مسئولانه ازسوی مدیران خواهد بود.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کرد تا کارکنان در شرایط سخت و طاقت فرسای مناطق نفتی نه تنها دوام بیاورند، بلکه در شکل‌گیری فرآیند مقوله مسئولیت اجتماعی نقش اساسی ایفا کنند.

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، تعامل سازنده و مثبت جوامع محلی با صنعت نفت را جزو مصادیق بارز رفتار مسئولانه دانست و افزود: باید تلاش کرد تا مردم مناطق پیرامون نفت و گاز سازماندهی شوند و به نوعی پشتیبان صنعت نفت باشند.

طالبیان ادامه داد: صنعت نفت می‌تواند تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل تامین کند و سبب تقویت اقتصاد محلی و پیشرفت و بهبود زندگی باشد و از طرف دیگر، ارائه کالاهای با کیفیت از سوی سازندگان داخلی می‌تواند حائز اهمیت باشد.

این مقام مسئول از تکنولوژی و فرهنگ به عنوان ابعاد مهم و اساسی در فرآیند توسعه یاد کرد و افزود: مبرهن است که صنعت نفت، رونق و در عین حال ورود فناوری‌های نو به مناطق نفتی را به همراه خواهد داشت و این موضوع سبب شده تا سطح توقع، انتظارها و نگاه‌های مردم جوامع محلی نسبت به گذشته تغییر کند.

وی ادامه داد: اتفاق‌های خوبی در حال شکل‌گیری است و مردم در سطح بالاتری از فرهنگ قرار دارند.

طالبیان به برگزاری کلاس های کنکور در مناطق دورافتاده نفتی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی سبب ارتقای سطح دانش و توانمندی جوانان مناطق خواهد شد.

وی ادامه داد: مردمان این مناطق اگر در گذشته آرزو می‌کردند فرزندشان معلم شود، اکنون رویای مهندس نفت شدن را در سر می‌پرورانند.

نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی نقشه راه فعالیت‌های عام‌المنفعه صنعت نفت

مشاور اجتماعی وزیر نفت از نهایی شدن تدوین نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بر ضرورت پیاده‌سازی این نظام‌نامه با هدف یکپارچه‌سازی و استاندارد کردن اقدام‎های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌های نفتی تاکید کرد.

طالبیان تدوین نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: باید در حوزه مسئولیت اجتماعی به یک نقشه راه دست یافت و آن را در صنعت نفت عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های نفتی ناگزیر به انطباق فعالیت‌های خود با مفهوم مسئولیت اجتماعی صنعت نفت هستند و تا زمانی که این نوع از مسئولیت در بطن راهبردهای شرکت قرار نگیرد، قطعا تاثیرگذار نخواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: به این منظور تدوین نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت می‌تواند برای پیشبرد اهداف سازمان‌ها و شرکت‌های نفتی راهگشا باشد.

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت اظهار کرد: همه تلاش ما بر این اساس بوده تا مفهوم مسئولیت اجتماعی منطبق با استانداردها جهانی در صنعت نفت جاری و ساری شود، به گونه‌ای که امروز می‌توانیم ادعا کنیم دیگر کسی مسئولیت اجتماعی را خیریه نمی‌داند.

این مقام مسئول در ادامه بهره‌مندی از تجارب شرکت‌های نفت و گاز فعال در دنیا و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار را از جمله ویژگی‌های برجسته نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت عنوان کرد و لازمه اجرای این نوع مسئولیت در پروژه‌ها را ورود به بازارهای جهانی و آماده ‌کردن فضا برای سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها هزینه نیست، بلکه سرمایه است.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی بر توانمندسازی مناطق محروم به‌جای وابسته‌سازی تاکید کرد و گفت: باید به جای وابستگی سازمان‌ها به نفت، به تقویت اقتصاد و معیشت مردم کمک کنیم تا خودشان توانمند شوند.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد: اقدام‌های صنعت نفت باید نقش حمایت‌کننده داشته باشد و به گونه‌ای باشد که شهرها را توانمند سازد و در آن مناطق، پایداری و توسعه به‌وجود آورد.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی در ادامه به سیاست‌های کلان وزارت نفت اشاره کرد و گفت: سیاست کلان و راهبردی وزارت نفت این است که کمک‌های شرکت‌ها، تکمیل‌کننده و به‌منظور توانمندسازی مردم، توسعه فضای کسب‌وکار، استفاده از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بومی کالا، استفاده از پیمانکاران بومی و استقرار دفتر پیمانکاران در محل پروژه‌ها، پرداخت عوارض و مالیات و فعالیت‌های مشابه باشد. ما باید به جای وابستگی سازمان‌ها به نفت، به تقویت اقتصاد و معیشت مردم کمک کنیم تا خودشان توانمند شوند.

غرب کارون نیازمند توسعه پایدار است

طالبیان در ادامه به تدوین سند راهبردی منطقه ویژه پارس برای کاهش هزینه‌ها و آسیب‌های نفت در منطقه اشاره و از آن به عنوان همکاری سازنده بین صنعت نفت، مردم و مسئولان منطقه یاد کرد و خواستار همکاری مدیران به‌منظور انجام هر چه بهتر کار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه غرب کارون نیز مانند منطقه ویژه پارس نیازمند تدوین یک سند راهبردی است، گفت: مطالعات اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی در سال‌های اخیر حاکی از لزوم شکل‌گیری توسعه پایدار در منطقه غرب کارون است، بنابراین تهیه و تنظیم بانک اطلاعات هوشمند منطقه غرب کارون هم اکنون در دستور کار وزارت نفت است تا دیگر کمبودهای پارس جنوبی در حوزه غرب کارون تکرار نشود.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی تصریح کرد: هم‌اکنون بانک اطلاعات هوشمند غرب کارون با همکاری برخی استادان دانشگاهی در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این بانک اطلاعاتی هوشمند را عملیاتی کنیم.

طالبیان بر لزوم جمع‌آوری خصوصیات جامعه‌شناختی منطقه غرب کارون تاکید کرد و افزود: جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیت منطقه غرب کارون از این حیث حائز اهمیت است که درصورت بهره‌مندی از نیروهای بومی، صلاحیت آنان احراز شود.

وی ادامه داد: طبق مشاهدات انجام شده در منطقه غرب کارون و دشت آبادان، رشته ریاضی نداریم و این را به مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردیم که نفت برای سال‌های آینده نیاز به نیروهای تحصیلکرده در این حوزه‌ها دارد.

طرح اسکان اقماری نیازمند داشتن زیرساخت‌های کافی است

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی در ادامه به بخشنامه خروج کارکنان از طرح اقماری اشاره و ضمن اعتقاد به ضرورت خروج از اقماری بر اجرای اقدام‌ها درباره توسعه زیرساخت‌ها در شهرهای محل اسکان تاکید کرد و افزود: لزوم اجرای طرح اسکان اقماری کارکنان صنعت نفت، داشتن زیرساخت‌های کافی است که باید راهکارهای لازم برای ارتقا و گسترش زیرساخت‌های لازم در حوزه فرهنگی، آموزشی، ورزشی، تفریحی و بهداشتی ارائه شود.

طالبیان با بیان اینکه طرح اسکان اقماری برای کارکنانی که تازه در صنعت نفت استخدام می‌شوند، عملیاتی خواهد بود، گفت: این طرح همکاری بیشتر مدیران نفت را هم می‌طلبید؛ مدیرانی که خودشان در وهله نخست تصمیم بگیرند در منطقه بمانند و در مرحله بعد اراده کنند زیرساخت‌های لازم را فراهم سازند.

آمار خدمات ارائه‌شده صنعت نفت ساماندهی شود

وی با بیان اینکه نظرسنجی از میزان رضایتمندی کارکنان از اقدام‌های نفت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی ضروری است، گفت: البته این نظرسنجی باید به‌صورت علمی قبل از پروژه، حین پروژه و بعد از پروژه انجام شود. یکی از خلأها این است که فرمت و چارچوبی تکنیکی در این زمینه نداریم.

طالبیان همچنین به نبود آمار مشخص برای نشان دادن خدمات ارائه‌شده از سوی وزارت نفت اشاره کرد و گفت: صنعت نفت تاکنون خدمات عام‌المنفعه فراوانی را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی ارائه کرده است که آمار خدمات ارائه‌شده از سوی صنعت نفت باید ساماندهی و مدون شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی شرکت ملی نفت ایران هر ساله از فعالیت‌های عام‌المنفعه وزارت نفت آماری را ارائه می‌کند، اما گزارش‌های پایداری که از سوی شرکت‌های اصلی فعال در حوزه نفت ارائه می‌شود اعتبار هر پروژه را به صورت دقیق لحاظ کرده است.

مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی تصریح کرد: طبق آمارهای ارائه شده ازسوی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی شرکت ملی نفت، از سال گذشته تا امروز، رقمی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت صرف پروژه‌های خدماتی، بهداشتی و درمانی، آموزشی و فرهنگی شده است.

طالبیان بر لزوم ساماندهی آمار خدمات ارائه‌شده در بخش مسئولیت اجتماعی از سوی صنعت نفت تاکید کرد و گفت: آمار و اطلاعات خدمات ارائه‌شده صنعت نفت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی را باید به‌درستی ثبت و گزارش کرد تا سیاست‌گذاری مناسب به منظور موثر بودن این خدمات انجام شود.

شانا

کلیدواژه

همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

سیدامیر طالبیان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها