نفت / شناسه خبر: 104960 / تاریخ انتشار : 1398/6/3 10:32
|

فشارافزایی تولید گاز پارس جنوبی با امکانات داخلی/ ایران معطل اروپایی‌ها نمی‌ماند

در حالی توتال پیشنهاد فشارافزایی تولید گاز در پارس جنوبی را با ساخت سکوهای فشارافزا مطرح کرده بود که با خروجش این طرح تعطیل شد اما مسؤولان صنعت نفت قصد دارند با توجه به امکانات و دانش داخلی اقدام ...

نفت امروز /در حالی توتال پیشنهاد فشارافزایی تولید گاز در پارس جنوبی را با ساخت سکوهای فشارافزا مطرح کرده بود که با خروجش این طرح تعطیل شد اما مسؤولان صنعت نفت قصد دارند با توجه به امکانات و دانش داخلی اقدام به فشارافزایی تولید گاز پارس جنوبی کنند.

 بیش از یک‌سال از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد؛ قراردادی که براساس آن قرار بود توسعه آخرین فاز پارس جنوبی نیز بعد از سالها تعیین تکلیف شود در کنار آن نیز تجهیزات و سکوهای جدیدی ساخته شود تا با انجام عملیات فشارافزایی، جلوی کاهش تولید گاز از این فاز گرفته شود.

خروج بی‌‌هزینه توتال باعث شد کل پروژه فشارافزایی نیز متوقف شود. چراکه مسئولان ارشد وزارت نفت هیچ گزینه جایگزینی به جای توتال نداشتند و به سادگی کل پروژه از دور اجرا خارج شد. پس از خروج توتال از این طرح قرار بود بخش بین المللی شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این طرح شود اما متاسفانه با گذشت ماه‌ها هنوز چینی‌ها هم قدم موثری در توسعه این فاز برنداشته اند و با این روند که پیش می رود بعید به نظر می رسد که توسعه این فاز در دولت فعلی رقم بخورد. البته این مطلب نیز به دلایل مختلف از جمله وابستگی این پروژه به طرح‌های فشارافزایی توتال غیرقابل پیش‌بینی نبود.

اما شاید مهم‌تر از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، موضوع فشار افزایی تولید گاز از این مخزن مشترک باشد.

یک مقام مسئول در صنعت نفت در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: پس از خروج توتال از این طرح و موضوع ساخت سکوهای فشار افزا که هزینه بسیار زیادی را به دوش صنعت نفت تحمیل می کرد شرکت های دانش بنیان داخلی دست به کار شده و طرح هایی را در خصوص افزایش تولید گاز و جلوگیری از افت فشار داده اند که در حال بررسی این طرح ها هستیم.

وی ادامه داد: البته طرح توتال هم وجود دارد که در صورت کاهش تحریم ها می توان آن را هم بررسی کرد اما در شرایط فعلی نمیتوان روی آن حساب باز کرد.

* معطل طرح توتال نمی‌مانیم

در همین رابطه رضا دهقان معاون امور مهندسی شرکت ملی نفت نیز گفته است: سعی داریم با امکانات موجود دست به افزایش تولید گاز بزنیم و حتما نباید روی روشی که توتال اعلام کرده است سرمایه گذاری کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بررسی هایی که انجام دادیم نشان می دهد با امکانات داخلی و موجود در ایران هم می توان این کار را انجام داد و به نتیجه رساند.

دهقان تصریح کرد: در شرایطی که کشور با آن مواجه است به نظر می رسد باید از همین امکانات استفاده کرد و منتظر اجرای طرح توتال نخواهیم شد و به زودی طرح افزایش تولید گاز را از پارس جنوبی آغاز خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برای اجرای این طرح چاه های جدیدی نیز در این میدان حفاری کنیم.

 ایران در حال حاضر حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می کند.

فارس

کلیدواژه

فشارافزایی تولید گاز پارس جنوبی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها