نفت / شناسه خبر: 104959 / تاریخ انتشار : 1398/6/3 10:25
|

آغاز توازن بازار با وجود قیمت پایین نفت

مصرف جهانی نفت با بیشترین شتاب در پنج سال اخیر در حال کاهش است، زیرا فعالیت تولیدی و جریان تجاری در جهان و همچنین تولید خودرو، در حال کاهش است.

نفت امروز /رویترز از لندن، تقاضا در ۱۸ کشور نخست مصرف‌کننده که هر یک بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز مصرف می‌کنند، از ماه‌های مارس تا مه امسال ۰.۲ درصد نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش یافت.

داده‌های دولتی ارائه‌شده به مؤسسه جودی نیز نشان می‌دهد مصرف نفت با بیشترین شتاب از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون در حال کاهش است.

پنج سال پیش کاهش مصرف در کنار افزایش تولید نفت شیل آمریکا و خودداری عربستان از کاهش عرضه سبب شد قیمت نفت سقوط کند. اکنون نیز مصرف نفت دچار وقفه شده و تولید نفت شیل دوباره در حال اوج‌گیری است، اما کاهش تولید نفت عربستان جلوی سقوط قیمت‌ها را گرفته است.

قیمت شاخص برنت نیز نسبت به اوج اخیر خود ۲۷ دلار یا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته، در حالی که از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی تا آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی قیمت نفت حدود ۹۰ دلار یا ۷۷ درصد کاهش یافته بود.

با این همه، همانند دوره قبل، برای کاهش تولید نفت شیل و تقویت مصرف نفت برای بازگشت توازن به بازار، استمرار دوران افت قیمت نفت لازم است.

اصلاح بازار هم‌اکنون در حال تحقق است و شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا در ۹ ماه گذشته ۱۲۰ مورد یا ۱۳ درصد کاهش یافته است.

رشد تولید نفت آمریکا نیز شتاب خود را نسبت به پارسال از دست داده است. به عنوان یک قاعده سرانگشتی، لازم است سه تا چهار ماه بگذرد تا کاهش قیمت نفت خود را در آمار حفاری آمریکا منعکس کند و ۹ تا ۱۲ ماه دیگر نیز لازم است تا این مسئله بر تولید این کشور تأثیر بگذارد.

بنابراین کاهش مستمر در قیمت نفت از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون موجب کند شدن رشد تولید نفت آمریکا در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی و نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی می‌شود.

با فرض اینکه اقتصاد جهانی دچار رکود نشود و مصرف نفت کاهش بیشتری نداشته باشد، تولید و مصرف باید در میانه سال ۲۰۲۰ میلادی متوازن شوند.

خطر رکود اکنون مهم‌ترین عامل نوسان قیمت نفت است، زیرا مشخص می‌کند افت کنونی قیمت نفت برای توازن دوباره بازار کافی است یا اینکه یک افت عمیق‌تر و طولانی‌تر لازم است.

شانا

کلیدواژه

قیمت پایین نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها