نفت / شناسه خبر: 104958 / تاریخ انتشار : 1398/6/3 10:22
|

نفت ونزوئلایی بازاریاب جدید پیدا کرد/ مقصد نهایی نفت‌های ارزان ونزوئلا کجاست؟

بعد از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا و سرگردانی نفتکش های حاوی نفت ونزوئلا، این بار روسیه آُستین بالازده و تبدیل به بزرگترین دلال نفت ونزوئلا شده تا قدری از فشارهای آمریکا علیه ...

نفت امروز /بعد از  آغاز  تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا و سرگردانی نفتکش های  حاوی نفت ونزوئلا، این بار روسیه آُستین بالازده و تبدیل به بزرگترین دلال نفت ونزوئلا شده تا قدری از  فشارهای آمریکا علیه این کشور بکاهد، اما به نظر می‌رسد واقعیت ماجار چیز دیگری باشد!

این روزها شرکت روسی روسنفت به بزرگ‌ترین معامله‌کننده نفت ونزوئلا تبدیل شد تا بتواند به ونزوئلا در کاهش فشارهای ناشی از  تحریم ترامپ بکاهد.

درواقع شرکت روسنفت که حدود ۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، اکنون مسئولیت عملیات انتقال و بازاریابی بیشتر صادرات نفت ونزوئلا را به عهده گرفته است و سعی دارد تا مشتریان قبلی نفت ونزوئلا از جمله هند و چین را دوباره بازگرداند و از دست رفتن معامله‌گران سنتی که نگران تحریم‌های آمریکا و جوانب  عدم پذیرش آن بودند جبران کند.

در همین راستا داده‌های کشتیرانی و اعلام منابع معاملاتی نشان داد شرکت روسنفت به بزرگ‌ترین خریدار نفت ونزوئلا در ماه ژوئیه و نیمه نخست ماه اوت امسال تبدیل شده است.

طبق این اطلاعات، روسنفت ۴۰ درصد از صادرات نفت شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در ماه ژوئیه دریافت کرد و این رقم در روزهای گذشته از ماه اوت امسال به ۶۶ درصد رسیده که دو برابر خرید نفت روسنفت از شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) پیش از آغاز تحریم‌های آمریکاست.

پیش از این روسنفت نفت خریداری شده از پدوسا را به شرکت‌های معاملاتی می‌فروخت و نقش چندانی در بازاریابی نداشت. اکنون این شرکت عرضه نفت به مشتریان شرکت پدوسا در هند و چین را آغاز کرده است، در حالی که شرکت‌های معاملاتی همچون ترافیگورا و ویتول به دلیل تحریم‌های آمریکا، خود را کنار کشیده‌اند.

اما نکته مهمی  که در این میان وجود دارد این است که  بعد از  آغاز  تحریمهای نفتی ونزوئلا ، صادارت نفت روسیه به  آمریکا هم افزایش یافت، به گونه  ای  که به نقل از اویل پرایس، مقدار نفت وارد شده به آمریکا از روسیه در ماه می  یعنی درست بعد  از  شروع تحریم ها ، بسیار بیشتر شده است و آمریکا در کل ۵ میلیون بشکه نفت خام روسیه را در ماه می وارد کرده و نفت بیشتری هم در راه است.

 آمریکا در ژانویه و فوریه نفت کمتری از روسیه وارد کرده بود که طبق اداره اطلاعات انرژی آمریکا معادل ۱۶.۱۳ میلیون بشکه نفت خام و سایر محصولات نفتی می شد. آمریکا در ۲۰۱۸ ، ۲۰.۲۵ میلیون بشکه نفت در این دوره زمانی وارد کرده بود. ولی انتظار می‌رود حالا که ونزوئلا دیگر نفتی به آمریکا نمی فرستد، مقدار واردات آمریکا  از روسیه به ۳ برابر مقدار فعلی برسد.

در واقع اطلاعات آن روزها نشان می‌داد روسیه از پر کردن جای خالی ونزوئلا خوشحال است و سود می برد مثل عربستان و امارات که از پر کردن جای خالی نفت ایران خوشحال هستند .

و بسیاری از  کارشناسان بر این عقیده بودند که برای روسیه این تلافی پولی است که به ونزوئلا قرض داده و امیدی به بازپرداخت آن ندارد.

حال  وقتی سخن از  دلالی روسیه به میان می‌آید ، این سوال مطرح می‌شود که سرانجام نفت های خریداری شده از  ونزئلا به کجا میرسند ؟  و  در این میان تحریم و عدم خرید بیشتر به بازی ای می‌ماند که سبب شود تا در نهایت خود آمریکا نفت ونزوئلت را با قیمت کمتری خریداری کند!

اختصاصی

کلیدواژه

وزیر نفت ونزوئلا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها