نفت / شناسه خبر: 104908 / تاریخ انتشار : 1398/5/26 10:58
|

اندر حکایت‌های نفت ارزان آرامکو

بعد از این که اوپک برای کنترل وضعیت نفت در جهان دست به تمدید قرارداد کاهش نفت خود کرد، این بار نوبت شرکت های بزرگ تولید کننده نفت است که با پایین آوردن قیمت خود به جذب مشتری بیشتر بپردازند.

نفت امروز /چند هفته پیش اعضای اوپک، با هدف تقویت قیمت‌ها، توافق کاهش تولید نفت را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید کردند، اما اکنون شاهد این هستیم که شرکت‌های نفتی بزرگترنیز با هدف کسب سهم بیش‌تر از بازار، قیمت‌های فروش رسمی خود را پایین آورده‌اند، که این کار به نفع هیچ کس نیست.
خبر می‌رسد این روزها، شرکت دولتی آرامکو قیمت فروش رسمی گریدهای نفتی خود برای بارگیری به مقصد اروپا را به میزان چشمگیری کاهش داده است از سویی دبگر نیز  قیمت‌هایش را  به مقصد آسیا را به میزان ۲۰ تا ۵۵ سنت در هر بشکه کاهش داده است.
این در حالی است که، طبق روال عادی خوب و با توجه به شرایط سیاسی خاور میانه و طوفان آمریکا باید قیمت نفت سنگین آرامکو به مقصد آسیا و اروپا ۱۰ سنت در هر بشکه افزایش پیدا می‌کرد.
اما نکته ای  که در این میان وجود دارد این است که، این کاهش قیمت از  جانب شرکت‌های  بزرگ نفتی برای مثال، سومو و ادنوک برای سهم خوای بیشتر، ممکن در دوره ای سبب افزایش مشتری آن شرکت شود اما در  دراز مدت به نفع هیچکس نخواهد بود.
درواقع باید گفت، از آن جایی که به جز تعداد معدودی از کشورهای صادر کننده نفت، اکثر این کشورها اقتصادی متکی بر درآمدهای نفتی دارند ، طبیعتا با کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی، با مشکلات جدی من جمله کسری بودجه، عدم توانایی در تامین مالی پروژه های عمرانی، عدم کنترل نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و رواج پدیده تورم دست به گریبان خواهند شد.
افزون بر این، کاهش قیمت نفت، باعث می شود تا تولید و استخراج این ماده در بعضی مناطق، عملا غیر اقتصادی شود زیرا طبق اظهار نظر کارشناسان صاحب نظر در حوزه انرژی، هزینه تولید یک بشکه نفت در بعضی مناطق حدود ۶۰ دلار است.
درپایان ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که با وجود سیر نزولی کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، برخی از کارشناسان، این فرایند را مقطعی تلقی می کنند وبا بیان عواملی مانند افزایش تقاضا در ماه های سرد سال و تغییر در ذخایر نفتی آمریکا و از طرف دیگر پایان یافتن منابع نفتی برخی کشورهای صادر کننده و ناتوانی در عرضه نفت و افزایش تقاضای انرژی کشور های در حال رشدی مانند چین و هندوستان به عنوان عوامل موثر بلند مدت، افزایش قیمت نفت را حتمی دانسته و این کاهش قیمت را کوتاه مدت و غیر پایدار می دانند.


OilPrice

کلیدواژه

نفت ارزان آرامکو

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها