نفت / شناسه خبر: 104864 / تاریخ انتشار : 1398/5/22 10:06
|

نفت ایرانی هندی‌ها را آمریکا تامین می‌کند؟

طبق آخرین آمارها این روزهای جای خالی نفت ایرانی هندی ها را نفت آمریکایی و نفت ونزوئلایی پر کرده است؛ اما آیا هند می‌تواند تمام نفت وارداتی خود را از طریق این دو کشور دوردست تامین کند؟

نفت امروز / به دنبال تحریم‌های نفتی ایران و ونروئلا ، صادارت نفت  آمریکا و ونزوئلا به هند نیز افزایش یافت، به گونه ای که فوربز در جدیدترین آمارهای خود از  رشد صادرات نفت آمریکا به هند  خبر داده و اعلام کرده است که هند، بین نوامبر ۲۰۱۸ و می ۲۰۱۹ (پاییز ۹۷ تا بهار ۹۸) روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه نفت از آمریکا خریداری کرد که این رقم در دوره مشابه قبل (۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸) ۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.

ذر این گزارشات آمده است که  این روزها واردات نفتی دهلی نو از کشورهای نیجریه، ونزوئلا، امارات، آمریکا و عراق افزایش یافته است، همچنینی آمار نفتکش‌ها که توسط رویترز رصد شده است نشان می‌دهد که رشد صادرات نفت آمریکا به هند به میزان قابل توجهی بالاتر از رشد صادرات کشورهای خاورمیانه به دهلی است.

این در حالی بود که بسیاری از تحلیلگران بر این نظر بودند که،بعد از  لغو معافیتهای نفتی آمریکا  چین و هند، به این خواسته ترامپ تن در نخواهند داد و همچنان به واردات نفت ایران ادامه خواهند داد، اما ظاهراً ترس تحریم مالی این دو کشور، علل الخصوص هند را وادار کرده تا به دنبال منابع جدیدی  برای  خرید نفت باشند.

از سویی دیگر؛ افزون بر ایران ونزوئلا نیز شامل تحریم‌های نفتی شد اما داده‌های آماری وزارت تجارت هند نشان می‌دهد که این کشور به رغم تحریم‌های آمریکا همچنان از ونزوئلا نفت خریداری می‌کند و با توجه به هشدارهای تهدید آمیز آمریکا، پالایشگاه‌های دولتی هند (OMCs) خرید نفت از ونزوئلا را متوقف کرده‌اند؛ با این حال برخی شرکت‌های خصوصی این کشور همچنان به واردات نفت خام از ونزوئلا ادامه می‌دهند.

یکی از مدیران اجرایی وزارت پتروشیمی و نفت هند  نیز به تازگی در مصاحبه ای گفت: به دلیل هشدار آمریکا در مورد تحریم شرکت‌های واردکننده نفت از ونزوئلا، پالایشگاه‌های دولتی هند خرید نفت از این کشور را متوقف کرده‌اند اما شرکت‌های بخش خصوصی همچنان با نادیده گرفتن تحریم‌های واشنگتن خریدار نفت ونزوئلا هستند.

اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که  آیا این شرایط ادامه دارد؟ گرچه تجارت بالای نفت بین آمریکا و هند یک هدف بلند مدت در روابط دو جانبه این دو کشور است ،  ولی پالایشگاه های هند نگران مقدار ، دسترسی، کیفیت و جغرافیای صادرات نفت آمریکا هستند. بسیاری پالایشگاه‌های هندی هنوز هم نفت خاورمیانه ، آفریقا و آمریکای لاتین را بهتر از شرکای آمریکایی خود می دانند. ولی بالا گرفتن درگیری ها و بی‌ثباتی در تنگه هرمز، نفت خام آمریکا را در کوتاه مدت و میان مدت برای هندی‌ها جذاب‌تر می سازد.

لازم به ذکر است،  پالایشگاه های هند چندین سال پیش یک سیستم معامله پایاپای بر اساس روپیه برای پرداخت پول نفت ایران ایجاد کرده بودند و حالا قصد دارند همین سیستم را برای دور زدن تحریم های آمریکا و معامله با ونزوئلا به کار بگیرند.

Forbes

کلیدواژه

نفت ایرانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها