نفت / شناسه خبر: 104850 / تاریخ انتشار : 1398/5/19 12:45
|

مشتری جدید نفت ایرانی کیست؟

رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق از ایجاد بستر صادرات و واردات کالا از مسیر بورس برای رونق تجارت علل الخصوص سوخت خبر داد.

نفت امروز / چند روز پیش سعد جواد قندیل، سفیر عراق در تهران، عنوان کرد که :موضع عراق در قبال ایران و تحریم‌های پیش رویش کاملا شفاف است و تحریم‌های یکطرفه آمریکا هیج تاثیری بر روابط تجاری دو کشور نداشته و تجارت بین ما مانند همیشه ادامه خواهد داشت.
قندیل در ادامه عنوان کرد:دولت عراق تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد، چراکه این تحریم‌ها خلاف عرف بین الملل و در تضاد با قوانین حقوقی جهانی است و برای عبور از تحریم‌ها مذاکراتی بین ایران و عراق انجام شده تا شاید بتوان دلار آمریکا را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کرد. در این گفتگو‌ها عنوان شده که دینار عراق جایگزین دلار آمریکا در تجارت دو طرف شود.
قندیل همچنین گفت: مقامات تجاری و اقتصادی هر دو طرف در تلاش هستند تا اهداف تعیین شده هر چه زودتر محقق شوند. به همین منظور، قرارداد‌های جدیدی نیز بین دو کشور در حال شکل گیری است که یکی از آن‌ها قرارداد مالی بین آن‌ها است.
این در حالی است که، روز هفتم مردادماه، در مراسمی که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، معاونین و اعضای هیات مدیره این سازمان و همچنین رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق، سفیر و هیات همراه برگزار شد، دو طرف در خصوص تاسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک بر اساس مدل Master-Feeder Fund توافق کردند. ایجاد بستر صادرات و واردات کالا از مسیر بورس، مشاوره در خصوص مباحث حقوقی و فنی مرتبط با بازار سرمایه از دیگر محور‌های این تفاهم نامه بود.
در ادامه قندیل در این خصوص خاطر نشان کرد: قرارداد مالی اخیر می‌تواند قدمی بزرگ برای عمق بخشیدن به روابط تجاری و مالی دو همسایه باشد.
 البته باید گفت این اعلام نیاز عراق نسبت به نفت ایرانی، بی‌شک به ماجرای بحران نفتی این کشور و عربستان بی ربط  نیست.
در حال حاضر عربستان و عراق با مجموع تولید ۱۵ میلیون بشکه نفت، روز‌های بحرانی را در پیش دارند؛ کمبود آب در این کشور‌ها موجب شده است تا آینده نفتی این کشور‌ها با بحران مواجه شود.
به گفته رسانه‌ها:تزریق آب به مخازن نفتی برای تثبیت فشار چاه‌های نفت و افزایش تولید توسط این دو کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که عربستان سعودی روزانه ۸ میلیون بشکه آب به مخازن نقتی خود تزریق می‌کند، اما خشکسالی در این کشورها، آینده تولید نفت را به خطر انداخته است. این دو کشور ۱۵ درصد از مصرف جهانی نفت را تأمین می‌کنند و طی سال‌های گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلات تأمین آب در افزایش چشمگیر تولید خود ناکام مانده‌اند.
بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده است این دو کشور بین ۱۵ کشوری هستند که با بحران آب مواجه هستند و گاردین نیز در گزارشی دیگر نوشته است عربستان تا کمتر از ۱۶ سال دیگر ذخایر آب زیر‌زمینی دارد. در عربستان سعودی فقط دو منبع آب وجود دارد: دریا و چاه‌های عمیق. احمد صفر الاسمری، مدیر دو کارخانه آب براین در ریاض گفت: «چون ما در منطقه مرکزی عربستان قرار داریم، تنها می‌توانیم از چاه‌های عمیق استفاده کنیم. ذخایر آب عربستان می‌تواند تا ۱۵۰ سال دیگر دوام بیاورد. ما در عربستان سعودی ذخایر زیادی داریم و هیچ مشکلی در این منطقه وجود ندارد.»
اما این یک امتیاز بزرگ برای ایران است که برای افزایش تولید به آب نیاز ندارد، درست برخلاف کشور‌های عراق و عربستان که در صورت تداوم وضعیت فعلی، دچار شوک عجیبی در تولید نفت خواهند شد و میتواند مشتریا ننفتی خود را همچنان حفظ  کند.

اختصاصی

 

کلیدواژه

رئیس کمیسیون اوراق بهادار عراق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها