نفت / شناسه خبر: 104846 / تاریخ انتشار : 1398/5/16 10:47
|

تهدیدی که می‌تواند قیمت نفت را تا ۱۰دلار در هر بشکه پایین ببرد

اگر قرار باشد بنزین با خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدید‌پذیر در طولانی‌مدت رقابت کند، قیمت آن باید حدود ۹ تا ۱۰ دلار در هر بشکه باشد.

نفت امروز /به نقل از اویل پرایس، اگر قرار باشد بنزین با خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر در طولانی‌مدت رقابت کند، قیمت آن باید حدود ۹ تا ۱۰ دلار در هر بشکه باشد.
شرکت مدیریت سرمایه بی‌ان‌پی پاریباس این نتیجه‌گیری را طی یک گزارش جدید اعلام کرد و هشدار داد نفت خام با یک تهدید وجودی و احتمالاً مرگبار از طرف انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی مواجه است.
 یک مشکل حیاتی در مورد نفت خام وجود دارد که باعث افول آن می‌شود. مارکو لویس سرپرست تحقیقات پاریباس گفت: نفت نسبت به سرمایه‌ای که هزینه آن می‌شود، بازدهی انرژی کمی دارد، به‌عبارت دیگر، وقتی یک دلار را هزینه اشکال مختلف انرژی می‌کنیم، چه‌مقدار انرژی مفید از هر کدام به دست می‌آید؟
 مؤسسه پاریباس تخمین می‌زند برای یک مقدار مشخص سرمایه گذاری، پروژه‌های جدید بادی و خورشیدی به‌همراه خودروهای الکتریکی ۶ تا ۷ برابر انرژی مفید بیشتری روی چرخ‌ها نسبت به خودروهای بنزین‌سوز تولید می‌کنند.
 با توجه به این نتیجه‌گیری، قیمت تمام‌شده بلندمدت برای نفت باید حدود ۹ تا ۱۰ دلار در هر بشکه باشد تا بتواند با انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی رقابت کند، به همین ترتیب قیمت گازوئیل در طولانی‌مدت باید ۱۷ تا ۱۹ دلار باشد.
نفت می‌تواند حجم عظیمی از انرژی را تولید کند چون تولید آن بسیار بالاست و  زنجیره عرضه جهانی آن بزرگ است که استفاده از آن را راحت‌تر می‌سازد.
ولی برای یک دوره ۲۵ساله، استفاده از انرژی‌های باد و خورشید بسیار ارزانتر است. نفت نمی‌تواند با انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر اقتصادی بودن رقابت کند، حتی وقتی هزینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی یک شبکه از خودروهای الکتریکی را در نظر بگیریم، باز هم انرژی‌های تجدیدپذیر بر نفت برتری خواهند داشت.
به‌بیان ساده‌تر، دنیا نیاز دارد برای بیست و پنج سال آینده، ۲۵ تریلیون دلار برای نیاز به بنزین هزینه کند، در حالی که تخمین زده می‌شود هزینه پروژه‌های جدید انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین نیازهای حمل‌و‌نقلی که بنزین در ۲۰۱۸ برطرف کرد، برای هر سال طی ۲۵ سال آینده تنها ۴.۶ تا ۵.۲ تریلیون دلار باشد.
 مؤسسه پاریباس ادعا می‌کند انرژی‌های تجدیدپذیر به‌همراه خودروهای الکتریکی به‌راحتی حتی بدون محاسبه تغییرات محیط زیستی که سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کنند، نسبت به آنها برتری دارند. انرژی‌های تجدیدپذیر به‌صرفه‌تر هستند. پس از اضافه کردن هزینه درمان به‌خاطر آلودگی هوا و تغییرات جوی و سایر هزینه‌های اجتماعی در مصرف سوخت‌های فسیلی، برتری انرژی‌های تجدیدپذیر آشکارتر هم می‌شود.
صنعت نفت تا حالا در تاریخ خود با این تهدید از طرف انرژی تجدیدپذیر برق در خودروهای الکتریکی مواجه نشده بود.
چند دلیل برای عقب ماندن نفت از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد: اول، هزینه نهایی انرژی‌های تجدیدپذیر در کوتاه‌مدت تقریباً صفر است چون انرژی تولیدشده توسط خورشید و باد رایگان است. دوم، انرژی‌های تجدیدپذیر برای محیط زیست منفعت دارند. سوم، انتقال برق راحت‌تر از سوخت‌های مایع است. چهارم، اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌راحتی می‌توانند جایگزین ۴۰ درصد از تقاضای نفت جهان شوند.

تسنیم

کلیدواژه

صنعت نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها