نفت امروز /چند روز پیش، دولت سنگاپور مدعی شد که یک نفتکش چینی حامل LPG ایران را به دلیل نقض تحریمهای آمریکا توقیف کردهاند، و در ادامه افزود که این دومین نفتکش چینی است که به دلیل حمل محموله گازی ایران طی هفته گذشته توقیف میشود.
با اینکه دولت سنگاپور هنوز دلیل توقیف نفتکشها را اعلام نکرده بود، اما بسیاری از کارشناسان دلیل این کار را به لغو تحریمهای آمریکا و حمل و نقل LPG ایران مرتبط دانستند.
این در حالی بود که به تازگی مشخص شده است که در روند این توقیف ها رد پای یک بانک آلمانی هم به چشم میخورد؛به گفته بلومبرگ بانک «نورد ال بی» مستقر در هانوفر آلمان، مالکان این نفتکشها را به قصور در یک قرارداد وام 30 میلیون دلاری متهم کرده اند.
در این مدارک ارائه شدهکه سبب شده تا سنگاپور زیر بار این توقیف ها برود، «نورد ال بی» اعلام کرده است این نفتکشها عمدا دستگاههای ناوبری خود را زمانیکه به تنگه هرمز میرسند، خاموش میکنند و چند روز بعد، وقتی بارگیری کردند، دوباره آن را روشن میکنند.
و به دنبال این حرکت که به نوعی دور زدن تخریم ها نیز محسوب میشود شرکت کلوپ پی اند آی که خدمات پوشش بیمه و بیمه اتکایی فراهم میکند به «نورد ال بی» اطلاع داده است که این پوشش باید فسخ شود.
اواخر ماه گذشته، لویدز لیست، یک پایگاه خبری صنعتی گزارش داد دو کشتی حامل نفت خام ایران که اوایل ماه توسط سنگاپور توقیف شده بودند، آزاد شدند.
کشتیهای «سی دراگون» و «گس اینفینیتی»، نفتکشهای حملکننده الپیجی هستند که در مالکیت شرکت کشتیرانی کونلون مستقر در هنگکنگ قرار دارند.
روز گذشته، نیویورک تایمز گزارش داد: از زمان لغو معافیتهای نفتی، ایران 12 محموله نفت خود را در سراسر آسیا و مدیترانه فروخته است و حداقل 6 نفتکش از این نفتکشها محمولههایشان را بنادر چین تحویل دادهاند
BloomBerg