نفت / شناسه خبر: 104787 / تاریخ انتشار : 1398/5/9 23:54
|

بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و تخصصی زمین‌شناسی تسریع می‌شود

شرکت‌های ملی حفاری، نفت‌خیز جنوب و دانشگاه صنعت نفت در زمینه ارائه خدمات تخصصی زمین‌شناسی و با هدف استفاده مطلوب از ظرفیت‌های علمی و تخصصی در این حوزه، توافق‌نامه همکاری امضا می‌کنند.

نفت امروز /به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، فرهاد محسنی، رئیس اداره زمین‌ شناسی این شرکت گفت: پس از رایزنی با دانشگاه صنعت نفت، به‌تازگی تبادل توافق‌نامه با این دانشگاه در هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران مصوب شده و به‌زودی مبادله خواهد شد.

وی افزود: مفاد این توافق‌نامه حول محور تجهیزات مطالعات مغزه، آزمایش‌های سیال مخزن و همکاری‌های مطالعاتی زمین‌شناسی و استفاده ملی حفاری از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه است.

محسنی با بیان اینکه اداره زمین ‌شناسی شرکت ملی حفاری ایران، زیرمجموعه معاونت مدیرعامل در پروژه‌های حفاری است، اظهار کرد: همچنین قرارداد دیگری با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب محقق و به توافق‌های فی مابین دو شرکت در بخش عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز الحاق خواهد شد که براساس آن همکاری دوجانبه با توجه به امکانات طرفین در زمینه‌های مطالعات و عملیات زمین‌شناسی امکان‌پذیر است.

رئیس اداره زمین‌شناسی شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در زمان حاضر در این اداره ۶۰ نفر نیروی متخصص دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا به کار اشتغال دارند، گفت: زمین‌شناسی شرکت به موازات اجرای پروژه‌های حفاری در مناطق نفت‌خیز کشور نسبت به ارائه خدمات به شرکت‌های متقاضی مبادرت می‌ورزد.

وی به خدمات‌دهی به شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت مناطق مرکزی، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اشاره کرد و افزود: فعالیت این واحد روی عملیات، مطالعات و طرح و برنامه زمین‌شناسی تمرکز دارد.

محسنی تهیه گزارش‌های تخصصی برای تامین دیدگاه‌های فنی در بخش مناقصات در مباحث مربوط به زمین‌شناسی را یادآور شد و افزود: این اداره در موضوع مطالعات زمین‌شناسی، فناوری‌های نو الگوسازی ژئومکانیکی را که برای بهینه‌سازی عملیات حفاری استفاده می‌شود و قابل عرضه به کارفرماست، مدنظر قرار داده، زیرا کاربست آن سبب کاهش هزینه‌ها و ریسک حفاری می‌شود.

رئیس اداره زمین‌شناسی شرکت ملی حفاری ایران اضافه کرد: این فناوری در یکی از پروژه‌های کلید در دست (EPDS) به عنوان پایلوت اجرا می‌شود و در برنامه‌های آتی در صورت درخواست شرکت متقاضی به دیگر پروژه‌ها تعمیم خواهد یافت.

وی گفت: با توجه به اینکه فعالیت‌های این بخش متاثر از برنامه‌های مرتبط با اجرای پروژه‌ها است، برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها به نحوی برنامه‌ریزی شده که متخصصان بتوانند با تخصص‌های مختلف آشنا شوند و در مواقع تراکم کار در حوزه‌های مختلف همکاری، همیاری و همپوشانی داشته باشند.

محسنی افزود: در همین راستا رشد خوبی در مطالعات زمین‌شناسی داشتیم و در یک سال اخیر با انتخاب نفرات مستعد مجموعه، آنها تحت آموزش تخصصی مرتبط برای تفسیر و تحلیل نمودارهای ویژه قرار گرفتند که در نخستین گام تفسیر نمودارها در یکی از پروژه‌های عملیاتی از سوی  متخصصان این بخش انجام شد.

رئیس اداره زمین‌شناسی شرکت ملی حفاری ایران به همکاری با اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی در تامین مدرس برای دوره‌های مرتبط با زمین‌شناسی اشاره و اظهار کرد: رایزنی و بازاریابی با شرکت‌های دولتی و خصوصی در زمینه ارائه خدمات تفسیر نمودارهای ویژه تصویرگر، نمودارهای ویژه صوتی دوقطبی برشی و تفسیر نمودارهای آزمایش فشار سازند و تولید و همچنین تفسیر نمودارهای ویژه تشدید مغناطیس هسته‌ای بخشی از فعالیت‌های این اداره در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و داشته‌های تخصصی به شمار می‌آید.

اداره زمین‌شناسی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۸۷ فعالیت مستقل خود را با ارائه خدمات زمین‌شناسی به پروژه حفاری ۱+۱۲ در طرح توسعه بخش خشکی میدان گازی کیش آغاز و متعاقب آن از سال ۹۰ در پروژه‌های حفاری فازهای ۱۴، ۱۷ و ۱۸ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی همکاری کرد.

این اداره همچنین در طرح‌های حفاری ۴۰، ۲۰ و نیز ۱۰ حلقه در میدان نفتی آزادگان جنوبی، حفاری و تعمیر ۱۴ حلقه چاه در شرکت نفت و گاز اروندان خدمات زمین‌شناسی ارائه کرد، ضمن اینکه پیش‌تر خدمات زمین‌شناسی در میدان‌های نفتی یاران جنوبی در غرب کارون در استان خوزستان، آذر در استان ایلام و یک حلقه چاه اکتشافی در صوفیکم واقع در شمال کشور را با موفقیت انجام داده بود.

کلیدواژه

شرکت‌های ملی حفاری، نفت‌خیز جنوب

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها