نفت / شناسه خبر: 104779 / تاریخ انتشار : 1398/5/9 10:48
|

نفت آمریکا جایگزین نفت ایرانی می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اهداف آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های نفتی ایران، توسعه فروش نفت خود به کشورهای مصرف کننده نفت آسیایی بود؛ اما آیا نفت آمریکا منبعی مناسب و مطمئن برای خریداران نفت محسوب می‌شود؟

نفت امروز /در حالی‌که بزرگترین اقتصادهای مصرف کننده نفت در آسیا با چالش‌ از دست دادن دسترسی به نفت خام ایران تحت تحریم های آمریکا روبرو هستند، اما به گفته کارشناسان راه حل آنها برای پناه بردن به واردات نفت از آمریکا یک روش خطرناک است
در واقع کارشناسان معتقدند،  نفت آمریکا یک گزینه جدید برای متنوع کردن منابع عرضه نفت در این کشورهاست ولی نمی‌تواند جایگزینی برای نفت خاورمیانه از نظر کیفیت، امنیت یا هزینه باشد.

اما سوالی که در این میان مطرح  می‌شود این است که چرا همه منتظر کاهش تولید نفت آمریکا هستند و آن را گزینه مناسبی برای صادارت به کشورهای آسیایی نمی‌دانند.
اولین نکته در واقع به کیفیت این دو نفت باز‌می‌گردد، نفت آمریکا که بیشتر از مناطق شیل می آید سبک است و سولفور پایینی دارد. تولید کنندگان خاورمیانه بیشتر نفت سنگین سولفور بالا تولید می کنند. پالایشگاه های آسیا بیشتر این نفت سنگین را مصرف می کنند که ارزان تر هم هست.
 از سویی دیگر،  موقعیت جغرافیایی آمریکا عرضه نفت آن را سخت‌تر می‌کند. نفت خام آمریکا باید مسیر طولانی تری را ازپایانه های خلیج مکزیک تا مقاصد خود در آسیا بپیماید که هزینه حمل و نقل بیشتری را در مقایسه با بشکه‌ های نفت خاورمیانه دارد.
علاوه بر آمریکا، تولید کنندگان زیادی خارج از اوپک وجود ندارند که توانایی افزایش تولید داشته باشند. روسیه ، برزیل و کانادا از معدود کشورهایی هستند که توانایی محدودی برای تقویت تولید و صادرات نفت به بازارهای جهانی دارند.
 قدرت های اقتصادی آسیا باید بدانند افزایش وابستگی آنها به نفت شیل آمریکا تنها یک پاسخ کوتاه مدت برای کاهش منابع عرضه نفت آنها در خاورمیانه است.


Oil Price
 
 

کلیدواژه

تحریم نفتی ایران

نفت شیل آمریکا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها