نفت / شناسه خبر: 104763 / تاریخ انتشار : 1398/5/7 15:19
|

رشد بی‌سابقه بازار گاز طبیعی در شرق آسیا

قیمت گاز در شرق آسیا همواره به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همینطور سیاست‌گذاری‌های کلان این کشورها و همینطور ارزان‌تر بودن حمل و نقل در کشورهای شرق کانال سوئز بالاتر بوده است

نفت امروز /به نقل از اویل پرایس، به‌رغم توسعه روزافزون انرژی‌های پاک، کماکان سوخت‌های فسیلی در صدر معاملات بین‌المللی انرژی هستند و کشورهای غنی از منابع گازی پی به سودآوری روز افزون این سوخت فسیلی برده‌اند.

شرق آسیا و اروپا به عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان گاز به دلیل محدودیت تنوع سوختی شناخته می‌شوند.

قیمت گاز در این کشورها همواره به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همینطور سیاست‌گذاری‌های کلان این کشور ها برای بهره‌گیری از گاز طبیعی مایع بالاتر از سایر نقاط جهان است.

پس از سانحه فوکوشیما و خاموشی بسیاری از نیروگاه‌های اتمی ژاپن این کشور نیاز گسترده‌ای به گاز طبیعی پیدا کرد. همینطور در همسایگی این کشور، ژاپن نیز با تغییر سیاست‌های استفاده از ذغال سنگ، نیاز به استفاده از گاز طبیعی بیشتر شده است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت بازار شرق آسیا نسبت به بازار اروپا این است که کرایه حمل و نقل و کشتیرانی شرق آسیا به مراتب پایین‌تر ازحمل و نقل به کشور های اروپایی است. به این معنی که کشور های شرق کانال سوئز مشمول تعرفه‌های گران حمل و نقل عبور از این آبراه نمی‌شوند.

 

نمودار مقایسه ای حمل و نقل گاز طبیعی به کشور های شرق و غرب کانال سوئز

نمودار گاز طبیعی

در نهایت اروپا ترغیب به استفاده از تاسیسات ثابت گاز وارداتی ارزانتر از روسیه, نروژ و همینطور الجزایر شده است تا اینکه گاز را از طریق کشتیرانی به کشور های خود منتقل کند.

ایلنا

کلیدواژه

رکورد

بازار گاز طبیعی در شرق آسیا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها