نفت / شناسه خبر: 104665 / تاریخ انتشار : 1398/4/29 11:07
|

رئیس‌ آژانس بین‌المللی انرژی: دور زدن تنگه هرمز در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در رابطه با گزینه‌های دور زدن تنگه هرمز گفت: «در کوتاه‌مدت، تاثیر این گزینه‌ها زیاد نخواهد بود و تغییر زیادی در بازارهای فعلی ایجاد نخواهند کرد اما در میان‌مدت...

نفت امروز /رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در رابطه با گزینه‌های دور زدن تنگه هرمز گفت: «در کوتاه‌مدت، تاثیر این گزینه‌ها زیاد نخواهد بود و تغییر زیادی در بازارهای فعلی ایجاد نخواهند کرد اما در میان‌مدت و طولانی مدت مفید خواهند بود.»

 به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را به علت کند شدن رشد اقتصادی در جهان در بحبوحه جنگ تجاری آمریکا و چین کاهش داد.

فاتح بیرول، رئیس این نهاد بین المللی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در جهان در سال ۲۰۱۹ را تغییر و به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده و ممکن است اگر اقتصاد جهان و به ویژه چین ضعف بیشتری نشان دهد، آن را دوباره کاهش دهد.

سال گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ ممکن است تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما در ماه ژوئن امسال، این سازمان پیش‌بینی رشد را به ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

بیرول گفت: «چین کندترین رشد اقتصادی در حداقل ۳ دهه گذشته را تجربه می‌کند؛ همینطور برخی از کشورهای پیشرفته؛ ...اگر اقتصاد جهان ضعیف‌تر از برآورد ما عملکرد داشته باشد، ما باید طی ماه‌های آینده، دوباره به ارقام خود نگاهی بیندازیم.»(جزئیات بیشتر)

وی توضیح داد در زمانی که بازار مملو از نفت تولید آمریکا است، تقاضا برای نفت به وسیله جنگ تجاری میان آمریکا و چین ضربه خورده است.

بیرول ادامه داد انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ به ۱.۸ میلیون بشکه در روز برسد که از ۲.۲ میلیون بشکه در روز سال ۲۰۱۸ کمتر است. «این حجم نفت به بازار وارد می‌شود در حالی که رشد تقاضا در حال کاهش است.»

وی خاطرنشان کرد آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تشدید تنش‌ها در غرب آسیا به ویژه در اطراف تنگه هرمز، راه حیاتی کشتیرانی انتقال نفت تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس به بازارهای آسیا، اروپا، امریکای شمالی و غیره نگران است.

بیرول تصریح کرد: «ما به دقت اتفاقاتی که آنجا می‌افتد را رصد می‌کینم. و اگر اتفاقی بیفتد، آماده هستیم تا سریع و قطعی اقدام کنیم.»

وی اضافه کرد: حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت در روز یا حدود یک سوم نفتی که در دنیا تجارت می‌شود از تنگه هرمز می‌گذرد.

تولیدکنندگان کلیدی نفت در تلاش برای یافتن مسیرهای جایگزین هستند. عراق در نظر دارد تا نفت بیشتری به بندر جیهان ترکیه بفرستد و خط لوله جدیدی برای ارسال نفت به بنادر سوریه، لبنان و عربستان بسازد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «در کوتاه‌مدت، تاثیر این گزینه‌ها بسیار زیاد نخواهد بود. این گزینه‌ها تغییری زیادی در بازارهای فعلی ایجاد نخواهند کرد اما در میان و طولانی مدت مفید خواهند بود.»

وی افزود قیمت نفت ۶۵ دلاری در هر بشکه نتیجه تنش های ایران، لیبی و ونزوئلا و نگرانی در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین است.

فارس

کلیدواژه

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها