نفت / شناسه خبر: 104626 / تاریخ انتشار : 1398/4/23 15:32
|

بابک زنجانیست‌های نفتی

افرادی مانند بابک زنجانی و در مقیاس کوچک‌تر از آن بسیارند؛ کسانی که بدون داشتن حداقل سوادی از طریق رانت بزرگ شده‌اند و پس از مدتی کوتاه تبدیل به قدرت مالی و حتی سیاسی می‌شوند که نه تنها سیستم مالی...

نفت امروز /

افرادی مانند بابک زنجانی و در مقیاس کوچک‌تر از آن بسیارند؛ کسانی که بدون داشتن حداقل سوادی از طریق رانت بزرگ شده‌اند و پس از مدتی کوتاه تبدیل به قدرت مالی و حتی سیاسی می‌شوند که نه تنها سیستم مالی کشور را بهم می‌ریزند، بلکه خود تبدیل به مانعی بر سر راه توسعه کشور قرار می‌گیرند.

بابک زنجانی به تنهایی و با حمایت برخی سیاسیون و مطبوعات در چند سال اخیر سیستم وزارتخانه نفت را بهم ریخته است. اگر میزان خسارت وی بررسی کارشناسی شود شاید تا سه برابر پولی که از نفت برداشته صدمه به کشور وارد کرده است.

برای اینکه همین شخص در چند سال گذشته با حرف‌های ضدونقیض‌اش بیش از میلیاردها دلار وقت مدیران نفتی را گرفته با گراهای غلطی که می‌داده یک بار می‌گوید حساب باز کنید من تمام پول را واریز کنم، آن هم در بانکی که معرفی کرده بعد سراغ بانک که می‌روند می‌بینند بانکی که معرفی کرده ۱۰ میلیون دلار سرمایه دارد و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی، یک‌بار می‌گوید املاکی را که از من توقیف شده پس بدهید تا پول نفت را واریز کنم!

به‌طور کلی بابک زنجانی روش‌های زیرکانه‌ای برای فرار از پاسخگویی به‌کار می‌برد و به‌نظر می‌رسد پولی در کار نباشد، حال آنکه پول‌ها چه شده است، خدا می‌داند!

خیلی جالب است که در بعضی از رسانه‌ها طوری درباره وی می‌نویسند انگار او گلادیاتور است که به اشتباه او را در زندان انداخته‌اند. وکیل مدافع وی حدود چهار سال پیش به رسانه‌ها گفته است وقتی زنجانی از مفاد رأی اعدامش مطلع شد از من پرسید آیا واقعاً من مفسدفی‌الارض هستم؟ به او پاسخ دادم که از نظر من چنین نیست و دادگاه به ماده ۲ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اشاره کرده و گفته اعمال شما به قصد ضربه زدن به نظام بوده است. موکل وقتی این را شنید خیلی متعجب و متأثر شد و گفت یعنی من چون قصد ضربه زدن به نظام داشتم مفسد شناخته شدم؟ من که همه هدفم خدمت به نظام بوده است و به نظام کمک کردم.

اینها همان قهرمان‌سازی‌هایی است که مهندس زنگنه به طور ضمنی به آن اشاره می‌کند یا اینکه در همان اسفند سال ۹۴ همان وکیل مدافعش در مصاحبه‌ای گفته است: با اینکه حکم اعدام صادره شده بود و زنجانی نیز مطلع شد، در ارتباطی که روز گذشته با موکل داشتم زنجانی گفت شما صرف‌نظر از اینکه چنین رأیی صادر شده همچنان کار را با جدیت برای انتقال پول و تسویه بدهی پیگیری کنید.

امروز که چهار سال از آن روز گذشته و هیچ خبری از انتقال پول و تسویه بدهی نیست آیا وزیر نفت حق ندارد عصبانی باشد؟ آیا نباید به این نتیجه برسد که پولی در بساط بابک زنجانی نیست؟

چنین به نظر می‌رسد که همه این نمایش‌ها برای وقت‌کشی بیشتر است تا انتخابات بعدی فرا رسد. زیرا اگر بنا به پرداخت بود امروز باید همه پول‌های مردم به حساب دولت برمی‌گشت. یکی از بزرگ‌ترین مفاسد انجام شده در وزارتخانه نفت که رقم آن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌شود و البته این اصل پول است و با محاسبه بهره آن رقم بیشتر از اینهاست، چند سال است بی‌نتیجه مانده است.

حال باید دید چه کسانی با بزرگ‌نمایی بابک زنجانی می‌خواهند از وی یک گلادیاتور بسازند. کدام جناح، مطبوعات، کدام مسئول پشت وی ایستاده و نمی‌خواهد جریان طبیعی دادگاه طی شود، اما در هر صورت می‌دانیم که وزیر نفت تمام قد در برابر بابک زنجانی و بابک زنجانی‌های کوچک‌تر ایستاده و مردم هم به وی اعتماد دارند که این گونه افراد را به سزای اعمال خود خواهد رساند.

    سعید پویش

سردبیر روزنامه ثروت

کلیدواژه

زنجانی

بابک زنجانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها