نفت / شناسه خبر: 104573 / تاریخ انتشار : 1398/4/17 18:56
|

گازرسانی به بیش از ۸۶ درصد روستاهای کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: گازرسانی به روستاهای کشور در گذشته حدود ۲۰ درصد بود که الان به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.

نفت امروز /محمد امید در همایش نکوداشت روز دهیاری که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تلاش‌های خوبی در عرصه محرومیت زدایی به ویژه از روستاهای کشور انجام شده است، گفت: آمارها مبین اتفاقات بزرگی است که در روستاها طی دهه‌های اخیر به وقوع پیوسته است و روستاهای امروز ما با گذشته قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در حال حاضر تقریباً همه آن‌ها از نعمت برق ، آب ، بهداشت، آموزش و امکانات زیربنایی برخوردار هستند و درصد جزئی از این ۳۸ هزار روستا ممکن است دارای این نعمات نباشند همچنین ۹۵ درصد از روستاها آب آشامیدنی مناسب دارند یا حتی از حدود ۶۰ هزار آبادی بیش از ۸۵ درصدشان از نعمت برق برخوردار هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه کرد: این عدد گویای حرکت عظیمی است که انقلاب اسلامی در عرصه روستاها از ابتدای انقلاب تا کنون رقم زده است همچنین در اسناد معاونت توسعه روستایی مدارکی داریم که مراکز آمار و تحلیلی دنیا این اتفاق را به عنوان اتفاق بزرگ قلمداد کرده‌اند و برخی از این مراکز گفته‌اند که جمهوری اسلامی در عرصه خدمات به روستاها منصفانه عمل کرده است.

وی تصریح کرد: علیرغم خدمات گسترده دو خدمت ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاد که یکی از آنها گازرسانی بود. قبل از این دولت گازرسانی به روستاهای کشور حدود ۲۰ درصد بود که در حال حاضر به بالای ۸۶ درصد در کشور رسیده است. اقدام دیگر نیز در بحث IT و اینترنت پرسرعت در روستاها بود که ۹۰ درصد اینترنت پرسرعت در روستاها راه اندازی شده که ۷۰ درصد آن مربوط به این دولت است.

 امید در ادامه گفت: علیرغم تلاش‌ها و برنامه‌های خوبی که مدیران کشور و دستگاه‌های مختلف انجام داده‌اند باز شاهد کاهش جمعیت روستایی طی دهه‌های اخیر بودیم که این کاهش جمعیت تأثیرات ناگواری را بر کشور بر جای گذاشته است. جمعیت روستایی در اوایل انقلاب ۲۱ میلیون نفر بود یعنی ۶۵ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شد اما امروزه جمعیت روستایی تنها ۲۶ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. یکی از دلایل آن تبدیل روستاهای بزرگ به شهر است اما عمده بار کاهش جمعیت به خاطر نبود اشتغال در روستاها است.

به گفته وی از جمله اقداماتی که دولت در خصوص روستاها انجام داده است ایجاد دهیاری‌ها بود. روستاهای کشور متولی مشخصی برای پیگیری امورشان نداشتند اما با قانونی که در این رابطه ابلاغ شد امروزه بیش از ۳۷ هزار روستا در کشور از عمت دهیار برخوردارند. همین امر باعث شده است که مشکلات روستاها قابل احصا و پیگیری باشد. اتفاق خوب دیگر این است که تاکنون حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دهیاری‌ها اختصاص یافته که ۸۵ درصد از آن را دولت دوازهم تخصیص داده است یعنی در بازه زمانی یک سوم کل دوران مدیریت دهیاری‌ها بیش از ۸۰ درصد اعتبارات دهیاری‌ها به آنها تزریق شده است که این نشان دهنده توجه وزارت کشور است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: اتفاق دیگری که در خصوص روستاها افتاد، اشتغال روستایی بود. ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ویژه اشتغال روستاییان در نظر گرفته شد و امروز از این میزان حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار روستاها قرار گرفته و بر اساس آمارها حدود ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در روستاها ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۷، ۲۵ درصد سهم اشتغال کشور به اشتغال روستایی تخصیص پیدا کرد که اتفاق خوبی است. همچنین حرکت‌هایی که در زمینه اشتغال روستاییان و تأسیس دهیاری‌ها شروع شده مهاجرت معکوس روستا را باعث شده است. در این شرایط جمعیت مهاجری که قبلاً از روستاها به شهرها می‌آمدند حالا در حال بازگشت به روستاهایشان هستند.

امید با بیان اینکه به دنبال روستاهایی هستیم که در آن کار، اشتغال، تولید و تحرک باشد، اظهار کرد: این حرکت اشتغال پایدار روستایی می‌تواند این کار را مداومت بخشد و حتماً با همکاری دولت و وزیرکشور می‌توانیم منابع را برای سال ۹۸ داشته باشیم تا کسانی که در روستاها مسئولیت دارند بتوانند از این منابع در جهت توسعه روستاها استفاده کنند و شاهد باشیم چراغ روستایی که سال گذشته خاموش شد، روشن شود.

ایلنا

 

کلیدواژه

محمد امین

رحمانی فضلی

گازرسانی

گازرسانی به مناطق سخت گذر روستایی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها