نفت / شناسه خبر: 104560 / تاریخ انتشار : 1398/4/16 16:18
|

خطوط لوله گاز در برابر خوردگی واکسینه می‌شود

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، دو پروژه انتقال گاز در حال اجرا را به عنوان پایلوت با هدف تحقق اهداف نظام بومی مدیریت‌ خوردگی، واکسینه می‌کند.

نفت امروز /به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، همسو با استقرار نظام بومی مدیریت خوردگی در شرکت ملی گاز ایران، این شرکت دو پروژه خط انتقال گاز «کوهدشت - خرم‌آباد» در مرحله اجرا و پروژه «خوشه - خاش» را که در مرحله طراحی و مهندسی هستند به‌عنوان پایلوت برای واکسینه کردن در برابر خوردگی انتخاب کرده است.

با هدف آشنایی ذی‌نفعان و استقرار مدیریت خوردگی در فاز EPCI پروژه‌ها، یک دوره وبینار (Webinar) توسط مشاور خارجی در تاریخ دوم تیرماه و همچنین برای آشنایی با الزام‌های نظام بومی مدیریت خوردگی نیز دو دوره آشنایی در تاریخ چهارم و پنجم تیرماه برای مدیران، مجریان، رؤسا، کارشناسان و مهندسان مرتبط با خوردگی برگزار شد.

تدوین و اجرای «سند راهبردی مدیریت خوردگی در صنعت نفت و استقرار آن در شرکت ملی گاز ایران» از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است. هدف از اجرای این سند، بهینه ساختن مهندسی خوردگی و رعایت الزام‌های ایمنی و زیست محیطی است تا ریسک‌های ایمنی به حداقل برسند و از نشت مواد هیدروکربنی و گاز نیز جلوگیری شود.

همچنین باید از ایجاد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خوردگی مانند توقف عملیات ناشی از خوردگی شامل تعویض قطعات، تجهیزات و تاسیسات جلوگیری شود. کنترل هزینه‌های مربوط به پوشش‌ها، سیستم حفاظت کاتدی، آندی و بازدارنده‌ها نیز از دیگر اهداف اجرای سند راهبردی مدیریت خوردگی است.

بر این اساس، می‌توان به مواردی مانند ممانعت از افت بازدهی، جلوگیری از اتلاف مواد اولیه و محصولات، کاهش هزینه آلودگی در فرایند تولید و محصولات با چشم‌انداز کنترل و کاهش هزینه‌های یادشده در صنعت نفت ایران به عنوان دیگر اهداف این سند اشاره کرد که این موارد با اعمال روش‌های پایش، پیشگیری، تجزیه و تحلیل مستمر، هم‌تراز با دیگر شرکت‌های نفتی جهان تا سال ۱۴۰۴ دنبال می‌شوند.

کلیدواژه

خوردگی خطوط لوله گاز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها