نفت / شناسه خبر: 104556 / تاریخ انتشار : 1398/4/16 11:25
|

اوپک قصد دارد سهم بازار نفت را از شیل آمریکا پس بگیرد

تسلیم سهم اوپک به شیل آمریکا چندان طول نمی کشد. به گفته جی پی مورگان ، در میان مدت اوپک سهم خود را از شیل پس می گیرد .

نفت امروز /به نقل از اویل پرایس، اوپک و متحدانش در هفته گذشته طی نشستی توافق کاهش تولید را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید و اشاره کردند که هنوز عرضه اضافی نفت در بازار وجود دارد و رشد تقاضا حداقل تا پایان ۲۰۱۹ ضعیف است .
ماموریت اوپک برای پایین آوردن ذخایر اضافی نفت دنیا اگر موفقیت آمیز باشد، باعث قیمت بالاتر نفت می شود . چیزی که اعضای اوپک برای بودجه خود به آن نیاز دارند . اکثر کشورهای عضو اوپک کاملا به صادرات نفت وابسته هستند .
ولی قیمت بالاتر نفت ناخواسته به رشد تولید نفت شیل آمریکا کمک می کند تا کاهش تولید اوپک را جبران کند .
به نظر می‌رسد هدف اوپک افزایش قیمت نفت باشد و بعد به سراغ گرفتن سهم بازار از شیل برود .
در حال حاضر تمرکز اوپک و متحدانش به رهبری روسیه کاهش ذخایر نفتی و بالابردن قیمت نفت است ، حتی اگر نتیجه آن از دست دادن سهم بازار باشد. سهم اوپک در تولید نفت جهان برای اولین بار از سال ۱۹۹۱ به زیر ۳۰ درصد رسیده است .
ولی تسلیم سهم اوپک به شیل آمریکا چندان طول نمی کشد به گفته جی پی مورگان ، در میان مدت اوپک و از جمله عربستان سهم خود را از شیل پس می گیرند .
یک مقام اجرایی جی پی مورگان گفت:« قیمت نفت رو به کاهش است ولی بسیار تدریجی. طی چند سال انتظار داریم ۵۰ دلار قیمتی مناسب برای نفت باشد . با این قیمت عربستان و اوپک می توانند سهم بازار را پس بگیرند و بعد همه‌چیز رقابتی تر می شود» .
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در وین گفت:« من شک ندارم شیل آمریکا اوج می گیرد، ثابت می ماند و بعد سقوط می‌کند‌ این را تاریخ در حوزه‌های نفتی دیگر ثابت کرده است» .
اوپک احتمالاً باید حداقل ۵ سال یا یک دهه صبر کند تا شیل به اوج خود برسد. بسیاری پیش بینی می کنند اوج شیل در حدود سال ۲۰۲۵ یا بعد از آن باشد. ولی هر چه بیشتر منتظر بماند سخت تر می تواند سهم بازار را پس بگیرد .
اد مورس، رئیس تحقیقات کالا در سیتی گفت:« تمدید کاهش تولید یک حرکت بسیار تدافعی از جانب اوپک بوده است، چون محرک‌های اصلی برای تولیدکنندگان اوپک در حال حاضر آسیب پذیری آنها در برابر قیمت پایین نفت و درآمدهای ناکافی آنهاست» .
ولی بازار چندان هم تحت تاثیر تمدید این توافق قرار نگرفته است. می‌توان گفت قیمت نفت کمترین عکس‌العمل را طی سال ها در برابر اجلاس اوپک نشان داد و به خاطر نگرانی در مورد تقاضا ۴ درصد پایین آمد .
ادامه این کاهش تولید به مدت طولانی هم مسئله مهمی است چون تولید کنندگان آمریکا از پر کردن جای خالی بشکه های اوپک و متحدانش خوشحال خواهند شد .
هر چقدر اوپک از طریق کاهش تولید قیمت نفت را بالا ببرد، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا ترغیب می شوند این کاهش تولید را بیشتر جبران کنند .
شاید هدف کلی اوپک مشخص نباشد ولی هدف فعلی آن برای تعادل دوباره بازار و افزایش قیمت با واگذاری میدان به تولیدکنندگان رقیب از جمله شیل آمریکا همراه است .

کلیدواژه

نفت شیل آمریکا

اوپک

سهم بازار نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها