نفت / شناسه خبر: 1044 / تاریخ انتشار : 1395/5/11 11:34
|

صادرات نفت در قدرت کشور و زندگی مردم تاثیرگذار است

رئیس جمهوری با بیان این که انرژی و نفت و گاز با قدرت و توسعه سر و کار نزدیک داشته است گفت: به دلیل اهمیت صادرات نفت در قدرت و زندگی مردم است که در ماجرای هسته ای صادرات نفت کشور را محدود کردند.

به گزارش خبرنگار نفت امروز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز که صبح امروز برگزار شد، با تبریک به مناسبت تاسیس این شرکت، اظهار کرد: موضوع نفت و گاز همواره برای ما جایگاهی ویژه داشته و مسئله‌ای صرفا اقتصادی نبوده و الان هم نیست.

او افزود: سرآغاز تولید نفت کمی بعد از پیروزی مشروطه بود و همواره موضوع نفت با سیاست توام بود؛ چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی.

روحانی تصریح کرد: در پیروزی انقلاب، قدم‌هایی که در اعتصاب صنعت نفت برداشته شد، قدم‌هایی جدی برای پیروزی انقلاب بود. نفت همواره در سیاست خارجی تاثیرگذار بوده و گاز هم در مرحله بعد تاثیر خود را گذاشت و به عاملی برای ارتباط با کشورهای دیگر شد. اینکه وزیر نفت اعلام کردند روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای همسایه به صادرات اختصاص یابد، بسیار مهم است چراکه ما رابطه خودمان را با دیگر کشورها هم در زمینه گاز و هم در زمینه نفت می‌بینیم.

او با بیان اینکه اساسا در دنیای امروز مسئله توسعه به مسئله انرژی بستگی دارد و در زمینه قدرت نیز، بخشی از قدرت هر کشور وابسته به خوداتکایی و خودکفایی در مسئله انرژی است، تاکید کرد: مخصوصا آنکه کشوری خود را به عنوان صادرکننده بزرگ در نفت و گاز مطرح کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی کشورمان یادآور شد: همواره موضوع انرژی و نفت و گاز با قدرت و توسعه سر و کار نزدیک داشته است؛ در ماجرای هسته‌ای دیدید وقتی تحریم‌ها شروع شد، تحریم‌های تاثیرگذار -به زعم آنها- به قسمت نفت رسید و شروع به محدود کردن صادرات نفت کردند؛ این یعنی صادرات نفت تاثیرگذار در قدرت و اقتصاد کشور و همچنین زندگی مردم است؛ که همین قسمت آخر برای آنها مهم بود و می‌خواستند کاری کنند که در زندگی مردم مهم باشد.

 

او خاطرنشان کرد: خودکفایی کشور در زمینه گاز اهمیت بسیاری دارد. لازم نیست به گذشته دور بازگردیم. در همین چند سال قبل ما نیاز به وارد کردن گاز بودیم و از اولین وزش باد زمستانی، سختی‌های ما سر قیمت و نحوه تامین گاز آغاز می‌شد.

رییس جمهور با بیان این‌که شرط مهم انقلابی بودن، قرار گرفتن استقلال و آزادی در راس امور است، تصریح کرد: انقلاب یعنی مستقل بودن. یعنی دست نیازمان به سوی کسی دراز نباشد. انقلاب یعنی با اراده خود تصمیم گرفتن و به رای مردم خود متکی بودن و سر در برابر مردم خود فرو آوردن.

او با بیان اینکه سیاست درست در سایه خرد است نه شعار، ادامه داد: انقلابی بودن یعنی ملت آزاد؛ یعنی آزادی اندیشه؛ یعنی آزادی بیان؛ یعنی آزادی انتقاد. اینکه می‌بینید مردم در فضای مجازی، سلیقه و اراده و نظر و نقد خود را نسبت به حاکمیت و دولت و برنامه‌ها و تصمیم‌ها ابراز می‌کنند و نقد و انتقاد می‌کنند، نشان‌دهنده زیبایی انقلاب و آزادی است و ما امروز نه‌تنها در فضای حقیقی، بلکه در فضای مجازی نیز زیبایی انقلاب را احساس می‌کنیم. به همین دلیل بود که دولت اصرار داشت فضای مجازی گسترش یابد و شبکه‌های اینترنتی با پهنای باند مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد؛ این‌که مردم بتوانند نقد ‌کنند.

 

رییس دولت یازدهم یادآور شد: یکی از مسائل مهم برای انقلابی ماندن و مستقل ماندن، مسئله نفت و انرژی است و امروز خدمت شما رسیده‌ام که از مسئولان، پژوهشگران، محققان، کارگران، کارکنان و کسانی که روی سکوها در هوای گرم به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند تا مردمشان در رفاه باشند و سختی نکشند تشکر کنم.

او اضافه کرد: اگر مردم در زمستان می‌توانند در فضای مناسبی زندگی خود را بگذرانند، و علاوه بر فضای زندگی‌شان، زندگی خانوادگی‌شان نیز گرم شود، در سایه انرژی است.

 

روحانی گفت: آمار و ارقامی که امروز اعلام شد، نشان می‌داد که مسیر تحول چگونه بوده است. سال پیروزی انقلاب اعلام شد که تولید و مصرف گاز به صورت سالانه ۲/۵ میلیارد متر مکعب بوده است و برآورد در سال آینده، ۲۸۴ میلیارد متر مکعب است و مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد، مسیر تحول چگونه بوده است.

 

او یادآور شد: این‌که گفته شد جمعیت زیر پوشش مصرف گاز در سال ۵۷ تنها ۱ درصد بوده و امروز این جمعیت بالای ۹۰ درصد است و هدف‌گذاری ما برای سال ۹۶ چیزی درحدود ۹۵ درصد است که تقریباً همه جمعیت مردم ایران را در برمی‌گیرد، کار بسیار بزرگی است.

 

روحانی با اعلام اینکه امیدواریم زاهدان و شهرهای اطراف زیر پوشش گاز قرار بگیرد، گفت: عملکرد شرکت گاز نشان می‌دهد کار بزرگی برای رفاه و آسایش مردم انجام داده است و مردم فراموش نمی‌کنند که روزگاری به خاطر کمبود گاز قطعی گاز داشتیم، اما سال قبل گفتند نگرانی از کمبود گاز نداشتیم و آرامش را به خانواده‌های ایران بازگرداندند.

 

رئیس جمهور تاکید کرد این که نیروگاه‌های ما به جای سوخت مایع از گاز استفاده می‌کنند نیز یکی از نگرانی‌های ما درباره هوای آلوده را کمتر می‌کند و یکی از اولویت‌های ما این است که سوخت نیروگاه‌های ما تبدیل به گاز شود تا مردم احساس امنیت کنند.

 

او گفت: اینکه سوخت گاز مایع در سال ۹۲ چهل و سه درصد بوده و سال گذشته به هجده درصد و امسال به ۹ درصد رسیده است یعنی آرامش چون مردم احساس می‌کنند که نیروگاه نزدیک منازل آنها آلودگی هوا را شدید نمی‌کند. انرژی پاک برای ما امنیت و آرامش می‌آورد.

 

روحانی از دست‌اندرکاران شرکت ملی گاز ایران تشکر و خاطرنشان کرد: در فضای تحریم همیشه دست ما به سوی دیگران دراز است. وقتی تحریم بود عزت نبود، اما برجام برای ما عزت آورده است چون هر چیزی که می‌خواستیم بخریم باید از یکی دو کشور با هر کیفیت و شرایط و قیمتی که مشخص می‌کنند تهیه کنیم اما در برجام انتخاب‌های ما متعدد شد.

 

روحانی تصریح کرد: بعضی این عزت برایشان مهم نیست، اما ملت ایران از اول انقلاب دنبال عزت بود و خوب نیست برای خریدن یک پمپ منت چند کشور را بکشد و این که اکنون آزادانه بین‌ ده‌ها کشور خرید می کند آثار برجام است.

 

وی تصریح کرد این که نمی‌گذاشتند بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشیم یک مقوله است اما این که یک قدرت اجازه فروش نفت ایران را ندهد یک مقوله دیگر است. مگر نمی‌گفتند فشار و زور تاثیری ندارد، پس چرا نمی‌گذاشتند نفت بیشتر بفروشیم؟

 

روحانی با بیان اینکه برجام یعنی برداشتن زور و تحمیل، گفت:  امروز نفت خام و میعانات به میزان دو نیم میلیون بشکه صادر می‌شود. عزت ما در سایه اراده ماست و اراده ما در سایه سیاست درست است و سیاست درست در راستای خردورزی است نه شعاردهی .

 

وی افزود: اگر دولتی به خواست مردم با خردورزی عمل کرد، می‌تواند ما را در مسیر سربلندی قرار دهد از آغاز انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش نیروهای نفت و گاز چشمگیر بود در زمان جنگ مسئولیت پدافند هوایی را داشتم و هر کجا بمباران می‌شد می‌رفتم و شاهد بودم بخش نفت و گاز ما برای مهار آتش و تعمیرات اقدام می‌کرد و کار بزرگی بر دوش صنعت نفت و گاز ما بود در همه جا این صنعتگران با ایمان و انقلابی بودنشان و مهارتشان کار کردند.

 

رئیس‌جمهور یادآور شد:  امروز در پسابرجام باید از فناوری‌های نو دنیا هم بهتر استفاده کنیم در بخش نفت و گاز پیشرفت‌های خوبی داریم و برای همین جذب فناوری نو بسیار آسان است مخصوصا برای بازیافت منابع اگر امروز دنبال آن نباشیم فردا دیر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در جایی که منابع مشترک باشد دیگری به ما رحم نمی کند، گفت:  منابع مشترک نفت و گاز برای همین برای ما اهمیت دارد این خواست ملت ایران است کاری که در پارس جنوبی انجام شد در این سه سال این بود که روزانه حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز اضافه شد امسال هم فاز ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ به مدار خواهد آمد و امیدواریم باز هم به میزان برداشت گاز اضافه شود و در سال ۹۶ همه فازها را به اتمام برسانیم ۵۰ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود که پیشرفت خوبی است.

 

روحانی تاکید کرد: در مورد دیگر در زمینه بازیافت اگر به موقع عمل نکنیم دیگر صرفه نخواهد داشت اگر دست به کار نشویم و تلاش نکنیم ضرر خواهیم کرد. این قانون طبیعت است که نمی‌توان با آن جنگید ما نمی‌توانیم با شعارهای تو خالی برابر قدرت های بزرگ بایستیم .

همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران صبح امروز (دوشنبه، ١١ مردادماه) و از دقایقی پیش در مرکز همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز بکار کرد.در این مراسم تعدادی از مقامات عالی رتبه کشوری از جمله تعدادی از وزرا، معاونان رییس جمهور، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد صنعت نفت حضور دارند.

کلیدواژه

صادرات

قدرت

گازی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها